Romekd pisze: czw, 15 czerwca 2023, 12:34
Marku, idąc dalej Twoim tokiem myślenia można byłoby uważać, że nie będziemy w stanie policzyć i zmierzyć prądu pobieranego w naszym domu przez elektryczny bojler, podgrzewający wodę, bez znajomości całej sieci elektrycznej i wszystkich włączonych w nią odbiorników prądu na linii od ostatniego domu do transformatora zasilającego sieć elektryczną naszego osiedla.
No to pójdźmy moim tokiem rozumowania Romku i zobaczmy, czy spotkamy się przy transformatorze zasilającym osiedle
Jaką rezystancję pozsiadają elementy, które obwiodłem na schemacie kolorowymi pisakami?
Małą, znikomo małą, czy może dużą?
Skoro są węzłami według Kirchoffa, a schematyka oparta jest właśnie na prawach Kirchoffa, to sprawdźmy jaką rezystancję może posiadać
węzeł Kirchoffa...
I tutaj "małe zaskoczenie" bo węzeł Kirchoffa rezystancji posiadać
nie moze! 
Po prostu z definicji nie posiada ani rezystancji ani jakichkolwiek innych parametrów elektrycznych... Prawda?
No a schemat to nic innego jak węzły i oczka Kirchoffa. To pierwsza rzecz, którą usiłuję wbić uczniowi do głowy...
Schemat ( prawidłowo odczytany ) mówi, że w obszarach, które obwiodłem na kolorowo, nie ma żadnych elementów dla których określa się
jakiekolwiek parametry elektryczne.
Jak widzisz, nie zrobiliśmy jeszcze ani kroku w kierunku osiedlowego transformatora. No to zastanówmy się czy w ogóle jest sens tam iść...
Schemat mówi o napięciach źródeł... Co by nas jeszcze mogło interesować? Oczywiście rezystancje wewnętrzne. Prawda?
Ale i na ten temat schemat nie milczy. Mówi, że rezystancje wewnętrzne źródeł
nie istnieją!
I dopiero na tym etapie rozumowania możemy wyodrębnić trzy połączone równolegle bojlery i rozważać tylko jeden z nich. Przy czym nieważne jest czy zasilane są z tego samego źródła. Nie ważne czy z tego samego transformatora osiedlowego - prawda? ( Ani nawet czy z jednego transformatora osiedlowego

)
Ta informacja, naniesiona na schemat ( wspólne źródła zasilania), jest w ogóle niepotrzebna dla rozwiązania tego zadania. Tak, czy nie?
Ale...
Moim zdaniem ( podkreślam, że to tylko moja opinia ) jeśli już została naniesiona. To ważne jest wskazać jakie rozumowanie jest
potrzebne by wyodrębnić podobny układ z większego układu. Np z sieci zasilającej osiedle...
Bo tutaj ( i tylko tutaj ) istnieje spore niebezpieczeństwo, że uczeń, mając przed oczami taki schemat, będzie "szukał go" później.
Rozwiązując inne problemy przed którymi stanie.
Czyli nie sugeruję że trzeba analizować cała siec zasilającą osiedle.
Sugeruję, że trzeba bezwzględnie rozumieć dlaczego tej sieci analizować nie trzeba
A to różnica jest...
