Kod: Zaznacz cały
Attractis i SRS - nowe rozwiązania tramwajowe Alstomu
Alstom wprowadza na rynek dwa znaczące, innowacyjne rozwiązania dla rozwijających się miast: Attractis – zintegrowany system tramwajowy i SRS (Stationary Recharge Solution) - naziemne zasilanie dedykowane zarówno tramwajom, jak i autobusom elektrycznym.
– Nasza strategia opiera się na nieustannych innowacjach, tworzeniu i zapewnianiu zrównoważonych rozwiązań w przystępnych cenach, będących odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego. Odzwierciadlają to innowacje zainaugurowane podczas Światowego Kongresu UITP 2015 w Mediolanie. Poprzez nowe rozwiązania, Alstom wzmacnia współpracę z miastami, rozwiązując ekonomiczne i ekologiczne wyzwania, jakie przed nimi stoją – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstom Transport.
Urbanizacja staje się dominującym trendem. Według raportu UNIFE , miejski rynek kolejowy jest w rozkwicie (+4,1 proc. na rok) i oczekuje się, że 35 proc. projektów urbanistycznych w latach 2015 – 2017, będzie dotyczyło rozwiązań zintegrowanych. Dlatego Attractis jest przeznaczony dla rozwijających się miast o wysokiej gęstości zaludnienia, nie posiadających jeszcze systemu tramwajowego. Oferuje do 20 proc. oszczędności w ramach inwestycji w porównaniu z tradycyjnym systemem tramwajowym.
Obejmuje tramwaj Citadis i wszystkie elementy związane z infrastrukturą: tory, zasilanie, stacje pasażerskie, systemy komunikacji i informacji, systemy nadzoru i kontroli działania linii, sprzedaży biletów i obsługi. We współpracy z przedsiębiorstwem robót drogowych, Alstom dostarcza niezbędnej infrastruktury, zapewnia testy i odbiory całej linii we współpracy z operatorem.
Mogący przetransportować od 4000 do maksymalnie 14000 pasażerów na godzinę Attractis dostosowuje się do zmieniającego obłożenia trasy.
Pakiet Attractis 3D zawiera symulator jazdy, umożliwiając kierowcom doskonalenie jazdy już w czasie budowy, dodatkowo optymalizując czas realizacji. To również pierwszy system kolejowy wykorzystujący ITxPT (Technologie informatyczne dla transportu publicznego), otwartą architekturę IT dzięki której integracja multimodalnych miejskich systemów transportowych (tramwaj, autobus, usługi wspólne dla samochodów elektrycznych itp.) jest zsynchronizowana. Pozwala to przedsiębiorstwom transportowym oferować pasażerom organizery podróży i systemy e-biletów.
Natomiast SRS stanowi rozszerzenie gamy rozwiązań zasilania bez sieci trakcyjnej o rozwiązanie naziemnego zasilania, dostępne dla wszystkich typów tramwajów, również niewyprodukowanych przez Alstom. SRS nie ingeruje w przestrzeń miasta. Jest oparty na technologii i zasadach bezpieczeństwa sprawdzonych w APS - rozwiązaniu wykorzystywanym w tramwajach Citadis. Podczas gdy APS zasila tramwaj w trakcie jazdy, tak SRS zasila pojazd podczas postoju na przystanku, w mniej niż 20 sekund. Energia elektryczna pochodzi ze skrzynki zasilającej, która płynnie i łatwo wpasowuje się w przystanek. Klocki ślizgowe umieszczone pod tramwajem, łącząc się z szyną prądową, dostarczają energii elektrycznej do pojazdu. Superkondensatory, zainstalowane na dachu magazynują energię z szyny prądowej dostarczającej napięcie poprzez klocki ślizgowe.
Alstom rozszerza również wykorzystanie APS o ciężarówki hybrydowe.
Zobacz działanie SRS na poniższym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=WRFRpBo-aiE
Super kondesatory to już od pewnego czasu standard który odesłał w niebyt akumulatory. Bezprzewodowy dosył energii puka nie tylko do naszych mieszkań (rzędu nawet pojedynczych kW!). Spełniają się marzenia Nicoli Tesli. Szkoda jedynie że to oznacza raczej śmieć wykorzytywaniu d. pasm radiowych dla łączności a nie transmisji energii.
Na marginesie jedna ciekawostka - ślepą uliczką okazał się MAGLEV. Największy pojencjalny rynek Chiny odwrócił się - MAGLEV nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Za małe korzyści względem kosztów.