Automatyczne światła postojowe

Elektronika retro

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Układ niby prosty ale mam problem z jego uruchomieniem. Do sterowania przekaźnikiem RM84 5V użyłem BD139+ rezystor 22k w bazie. Ponadto zamiast R1 dałem LM317+ PR 220R. Problem polega na tym,że nie przełącza przekaźnika po zaprzestaniu pracy dynama. Sam już nie wiem czy NE555 nie jest wstanie wysterować BD139 aby ten załączył przekaźnik? Sam nie wiem.
Tu jest schemat oryginalny
Obrazek
http://hobby-elektronika.eu/rower.html
Schemat był opublikowany w książce Układy elektroniczne w praktycznych zastosowaniach - z roku 83.Może ma ktoś tą książkę i był by wstanie zrobić skan schematu z książki.
A to schemat po moich zmianach. LM317 zapewni na pewno lepszą kontrolę prądu ładowania niż rezystor a do tego możemy sobie ustawić dowolny prąd ładowania za pomocą PR 220R .
Automatyczne światła postojowe.png
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2301
Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Kontakt:

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: Tomasz Gumny »

Cewka RM84 na 5V ma rezystancję 60 omów. Wzmocnienie BD139 bez grupy zaczyna się bodaj od 25. W dodatku całość musi ruszyć zasilana z kondensatora 680uF.
Rezystor w bazie musiałbyś zmniejszyć do kilkuset omów, może 1k.
LM317 bardzo nie lubi gdy napięcie na wyjściu jest wyższe niż na wejściu. Dałbym tam jeszcze diodę zabezpieczającą.
Zdajesz sobie sprawę, że ten układ sam pożera z akumulatora grubo ponad 100mA w czasie pracy z akumulatora?
Tomek
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Tomasz Gumny pisze: śr, 28 lutego 2024, 08:56 Cewka RM84 na 5V ma rezystancję 60 omów. Wzmocnienie BD139 bez grupy zaczyna się bodaj od 25. W dodatku całość musi ruszyć zasilana z kondensatora 680uF.
Rezystor w bazie musiałbyś zmniejszyć do kilkuset omów, może 1k.
LM317 bardzo nie lubi gdy napięcie na wyjściu jest wyższe niż na wejściu. Dałbym tam jeszcze diodę zabezpieczającą.
Zdajesz sobie sprawę, że ten układ sam pożera z akumulatora grubo ponad 100mA w czasie pracy z akumulatora?
Zmienię rezystor i zobaczę czy coś to da. Wiem o tym, że pobiera ponad 100mA z akumulatora. Zresztą na akumulatorze ma pracować 3 min. do może max 15 min.
Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2301
Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Kontakt:

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: Tomasz Gumny »

Tylko, że układ musi ruszyć z pojemności 680uF. Licząc z grubsza będzie na to 7*dU[ms], gdzie dU to spadek napięcia na kondensatorze zasilającym. Czas zadziałania RM84 to 7ms, więc początkowe napięcie na pojemności musi być przynajmniej 2V [1.0V(dU)+0.7V(Uf)+0.3V(Uce)]. I to pod warunkiem, że napięcie zaniknie szybko. Jeśli przed zatrzymaniem będziesz zwalniać, co jest chyba normalne, to napięcie na kondensatorze 680uF będzie stopniowo spadać. Układ wyzwalania zadziała chwilę po całkowitym zatrzymaniu, a wtedy energii w kondensatorze może już nie wystarczyć na uruchomienie przekaźnika.
Ten układ miał sens, gdy żarówki brały 0.5A(przód) i 0.1A(tył). Obecnie, tylko jeśli chcesz mieć wyposażenie retro.
Tomek
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

I ma sens nadal :D Mam u dziadków rower z 2010 gdzie takie rozwiązanie tylko na tylnym świetle (Led) było zastosowane fabrycznie poza jednym 2 kondensatorami i LED reszta była w postaci " czarnego gluta". W Gazeli żarówki mają dokładnie tyle ile napisałeś. Dynamo już przy szybkim prowadzeniu daje 2-2,5V( zmierzone)
Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2301
Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Kontakt:

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: Tomasz Gumny »

Te spadki napięcia które podałem, to wartości konieczne ponad napięcie zasilania, czyli np. 2V ponad 6V.
Obecnie dałbym za prądniczką prostownik pełnookresowy, kondensator super-cap i lampkę LED.
Tomek
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Zrobiłem nową płytkę- BD139 zastąpiłem BC109, po usunięciu "skalpelem błędu w postaci połączenia pinu oświetlenie ze stykiem przekaźnika od zasilania z akumulatora i zrobieniu krosu do punktu z którego zasilany jest NE555 z przekaźnikiem układ zadziałał jak trzeba( błąd powstał w momencie zmiany footprintu przekaźnika). Rezystor polaryzujący bazę dałem 100k.Zostało tylko podłączenie w rowerze i regulacja prądu ładowania pakietu akumulatorów.
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

CHOPIN66 pisze: pn, 20 maja 2024, 11:17 Zrobiłem nową płytkę- BD139 zastąpiłem BC109, po usunięciu "skalpelem błędu w postaci połączenia pinu oświetlenie ze stykiem przekaźnika od zasilania z akumulatora i zrobieniu krosu do punktu z którego zasilany jest NE555 z przekaźnikiem układ zadziałał jak trzeba( błąd powstał w momencie zmiany footprintu przekaźnika). Rezystor polaryzujący bazę dałem 100k.Zostało tylko podłączenie w rowerze i regulacja prądu ładowania pakietu akumulatorów.
Jednak rezystor 100k to był z duży. Nie wiem co mi się ubzdurało, że RM84 w wersji 5V ma prąd 12mA. RM84 ma prąd pracy na poziomie 58mA przy 5V- rezystancja ceki 60 om. Zmiana rezystora na 16k dała efekt taki, że przekaźnik załącza się po zatrzymaniu :D Z tyłu dam kilka diod LED zamiast żarówki zmniejszy to diametralnie podbór prądu. Pozostaje kwestia układu który resetował by NE555 w momencie ponownego ruszenia z miejsca
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Schemat z naniesionymi poprawkami + wzór płytki jak by ktoś potrzebował zrobić taki układ. Oczywiście BC109 można a nawet warto zastąpić BC337 chcąc użyć przekaźnika o większym prądzie cewki.
Załączniki
Automatyczne światła postojowe .png
Płytka automatyczne światła postojowe do roweru.pdf
(58.25 KiB) Pobrany 19 razy
Płytka automatyczne światła postojowe warstwa opisowa.pdf
(41.38 KiB) Pobrany 18 razy
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Rozwiązaniem wspomnianej wady jest dołożenie kontaktronu między masą a pinem 5 NE555. Cewkę kontaktronu należy włączyć szeregowo między przekaźnik a dynamo tak jak na schemacie. Kiedy na cewce mamy napięcie z dynama styki kontaktronu są zwarte co powoduje podanie potencjału masy na pin 5 NE555 w efekcie timer przy pracy z dynama nie pracuje lecz kiedy napięcie na cewce zaniknie kontaktron się otworzy wyzwalając NE555 na 12 minut kiedy ruszymy ponownie na cewce kontaktronu pojawi się napięcie z dynama a co za tym idzie kontaktron się zewrze resetując NE555. Chcąc zastąpić żarówki diodami LED 1W należy wykonać taki układ stabilizator + źródło prądowe . Dioda led 1W potrzebuje 3V do 3,6V i ok. 180mA ( prąd maksymalny to 360mA) - więc w miejsce R2 należy wlutować 3,3R 2W - da to nam prąd 378mA dla obu diod LED . Prąd ładowania należy ustawić na 60mA.
Automatyczne światłą postojowe do roweru - wersja ostateczna.png
Awatar użytkownika
Tomasz Gumny
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2301
Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Kontakt:

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: Tomasz Gumny »

Dlaczego zerujesz 555 pinem „5” a nie „4”?
Tomek
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Tomasz Gumny pisze: czw, 23 maja 2024, 19:59 Dlaczego zerujesz 555 pinem „5” a nie „4”?
W symulacji tego rozwiązania , zerowanie pinem 4 nic nie dawało.

Symulacja zerowaniem pinem 4

Kod: Zaznacz cały

$ 1 0.000005 382.76258214399064 56 5 50 5e-11
165 208 144 320 144 12 7.115827954685969e-12
w 176 272 208 272 0
w 208 176 176 176 0
w 208 240 128 240 0
w 176 256 176 272 0
c 176 272 176 320 0 0.0001 0.0008667925571185717 0.001
g 176 320 176 336 0 0
r 176 176 176 112 0 6800000
w 176 112 272 112 0
r 128 288 128 240 0 10000
w 128 112 176 112 0
c 128 240 80 240 0 0.0000022 4.27916523195349 0.001
g 304 304 304 336 0 0
w 272 112 336 112 0
r 176 176 176 256 0 100000
d 128 80 128 240 2 default
d 128 80 176 112 2 default
c 48 112 48 304 0 0.001 7.01582814687878 0.001
w 48 112 128 112 0
g 48 304 48 336 0 0
g 80 240 80 256 0 0
g 128 288 128 304 0 0
r 416 208 384 208 0 15000
t 416 208 464 208 0 1 -7.0158280398500885 1.0674453514824421e-7 298 default
178 496 112 496 192 6 1 0.2 1.4231657103003395e-11 0.05 1000000 0.06 20 0.05 0.005 0
w 496 112 496 80 0
w 496 80 128 80 0
w 464 224 464 304 0
w 416 304 336 304 0
w 464 112 336 112 0
w 480 192 480 256 0
v 480 304 480 256 0 0 40 5 0 0 0.5
w 464 304 416 304 0
w 336 304 304 304 0
w 512 224 512 192 0
w 336 176 336 112 0
R 512 304 592 304 0 1 40 8 0 0 0.5
w 336 208 384 208 0
w 464 304 480 304 0
426 336 176 336 240 4 label 0.05 1000000 0
425 512 224 512 304 0 label 0.00009999999999999999 0.000013339259267067868 0.0001 20 0.000009999999999999999 0.005 0 2 1
r 336 240 336 304 0 10000
h 2 7 5

Symulacja z zerowaniem pinem 5.

Kod: Zaznacz cały

1 0.000005 382.76258214399064 56 5 50 5e-11
165 208 144 320 144 12 7.420571535999452e-12
w 176 272 208 272 0
w 208 176 176 176 0
w 208 240 128 240 0
w 176 256 176 272 0
c 176 272 176 320 0 0.0001 0.004154441321385277 0.001
g 176 320 176 336 0 0
r 176 176 176 112 0 6800000
w 176 112 272 112 0
r 128 288 128 240 0 10000
w 128 112 176 112 0
c 128 240 80 240 0 0.0000022 5.775579520254694 0.001
g 304 304 304 336 0 0
w 272 112 336 112 0
r 176 176 176 256 0 100000
d 128 80 128 240 2 default
d 128 80 176 112 2 default
c 48 112 48 304 0 0.001 7.320571649429425 0.001
w 48 112 128 112 0
g 48 304 48 336 0 0
g 80 240 80 256 0 0
g 128 288 128 304 0 0
r 416 208 384 208 0 15000
t 416 208 464 208 0 1 -7.320571537817203 1.1131599361152776e-7 298 default
178 496 112 496 192 6 1 0.2 1.4841184681186436e-11 0.05 1000000 0.06 20 0.05 0.005 0
w 496 112 496 80 0
w 496 80 128 80 0
w 464 224 464 304 0
w 416 304 336 304 0
w 464 112 336 112 0
w 480 192 480 256 0
v 480 304 480 256 0 0 40 5 0 0 0.5
w 464 304 416 304 0
w 336 304 304 304 0
w 512 224 512 192 0
w 336 176 336 112 0
R 512 304 592 304 0 1 100 8 0 0 0.5
w 336 208 384 208 0
w 464 304 480 304 0
426 272 304 272 368 4 label 0.05 1000000 0
425 512 224 512 304 0 label 0.000009999999999999999 0.000011710029067576565 0.000009999999999999999 1 1e-12 0.005 0 2 1
w 304 304 288 304 0
w 288 368 272 368 0
w 288 368 336 368 0
w 336 368 336 304 0
h 2 7 5
https://www.falstad.com/circuit/
tekst trzeba wkleić w Ustawienia wczytaj z tekstu.
Przy zerowaniu pinem 4 nie ma reakcji na zerowanie po ponownym pojawieniu się napięcia z dynama a przy zerowaniu pinem 5 jest.
CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2100
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Automatyczne światła postojowe

Post autor: CHOPIN66 »

Udało się wyeliminować wspomnianą wadę - 74HC14N+ BUZ71( w elektronicznym nie miał BS170 a potrzebny był MOSFET z kanałem N) źródło do pinu 5 NE555, dren do masy, sterowanie bramką przez rezystor 470R i 10k do masy. Teraz jest tak jak trzeba- jedziemy MOSFET jest liniowy- pin 5 zwarty do masy ; zatrzymanie - MOSFET wyłączony pin 5 rozwarty NE555 pracuje ; ruszamy ponownie MOSFET liniowy 5 pin zwarty. Mamy resetowanie.
ODPOWIEDZ