Renowacja chassis

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

chassis.jpeg
Weźcie i poratujcie - jest sobie chassis w stanie jak widać - rdzy dużo, trzeba odświeżyć. Widoczny na fotce kondensator jest przynitowany małymi pełno-rurkowymi nitami. I teraz co zrobić - usunąć kondensator porządnie oczyścić i pomalować blachę, czy zostawić go jak jest i czyścić razem z nim . W tym drugim przypadku nie uzyskać się tak dobrego i trwałego zabezpieczenia blachy, ale za to zostaną oryginalne nity. A to ważne jest, bo dziś nic nawet podobnego nie znajdę... I co lepsze?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ed_net
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1055
Rejestracja: czw, 8 stycznia 2009, 21:04

Re: Renowacja chassis

Post autor: ed_net »

Witam
Raz dałem chassis do warsztatu galwanizerskiego , gdzie dokonali piaskowania i nałożyli nową powłokę cynkową .
Efekt niby był , ale wżery pozostały widoczne .
Od tego czasu starałem się doprowadzać chassis do jakiegoś wyglądu poprzez ręczne usuwanie rdzy materiałami ściernymi i ewentualnie Dremelem , a następnie po odtłuszczeniu malowałem Cynkiem lub Alu w aerozolu . Te powłoki w sporym stopniu wyrównują nierówności , tylko mają trochę oporności co trzeba uwzględnić przy montażu śrubek lub nitów do chassis , Na to jest metoda naklejenia przed malowaniem małych krążków z papieru samoprzylepnego na miejsca gdzie będzie wstawiona śrubka lub nit.
Metoda ręcznego czyszczenia pozwala na usunięcie ewentualnych wżerów , co nie bardzo wychodzi przy piaskowaniu .
W pokazanym przypadku ja bym jednak optował za ręczną robotą bez zdejmowania kondensatora .
Pozdrawiam Edward.
Awatar użytkownika
ECC83
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1065
Rejestracja: ndz, 15 czerwca 2014, 08:56

Re: Renowacja chassis

Post autor: ECC83 »

Można spróbować piaskowanie i galwanizację, ale będą widoczne wyraźnie te wżery moim zdaniem.
Raczej nie zdejmowałbym tego i mechanicznie ręcznie oczyścić.
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

Z samym czyszczeniem sobie poradzę. Dylemat polega na tym, czy zrobić dobrze i trwale poświęcając oryginalne nity, czy gorzej ale zachowując więcej oryginału.
Awatar użytkownika
disaster
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1466
Rejestracja: wt, 5 października 2010, 21:13
Lokalizacja: Brzeziny k.Łodzi

Re: Renowacja chassis

Post autor: disaster »

Zostawisz korozję pod tym kondensatorem to ona do Ciebie wróci w najmniej spodziewanym momencie.

Wyczyścić do gołego.
Z przyczyn technicznych koniec świata odwołany.
Poszukuję viewtopic.php?p=304055#p304055
faktus
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 726
Rejestracja: pt, 15 marca 2013, 20:54

Re: Renowacja chassis

Post autor: faktus »

Witam.
Ja usunąłbym ten kondensator poświęcając nity rurkowe. Pozostawiona pod kondensatorem rdza może zniszczyć jego obudowę wtedy i tak będzie trzeba go zdemontować do wymiany, lub naprawy.
Pozdrawiam.
" Nigdy się nie tłumacz-przyjaciele tego nie potrzebują, a wrogowie i tak nie uwierzą i nigdy nie mów prawdy ludziom, którzy na nią nie zasługują "
Mark Twain
Awatar użytkownika
kubafant
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2899
Rejestracja: sob, 11 stycznia 2014, 20:11
Lokalizacja: Białystok

Re: Renowacja chassis

Post autor: kubafant »

Tomek, jeśli sporządzisz zwymiarowany rysunek tych nitów to Ci takie zrobię :)

Popieram opcję gruntownego czyszczenia i ponownego zabezpieczenia blachy.
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

Będę się musiał poważnie zastanowić. Zwłaszcza, że analogiczne nity są użyte w i tym kawałku chassis, gdzie problem jest taki sam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
staszeks
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2952
Rejestracja: sob, 18 września 2004, 19:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Renowacja chassis

Post autor: staszeks »

Udaje się wybić rdzeń z nitów zrywalnych i pozostaje sama aluminiowa rurka, którą można wykorzystać.
Pozostaje tylko dobrać wielkość.
sam sobie w życiu
jakoś nie radzę
więc biuro porad
dla innych prowadzę
/Sztaudynger/
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

To nie są nity zrywalne. To taka kombinacja nitu pełnego z rurkowym końcem, mosiężne. Zresztą malutkie.
staszeks
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2952
Rejestracja: sob, 18 września 2004, 19:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Renowacja chassis

Post autor: staszeks »

sam sobie w życiu
jakoś nie radzę
więc biuro porad
dla innych prowadzę
/Sztaudynger/
staszeks
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2952
Rejestracja: sob, 18 września 2004, 19:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Renowacja chassis

Post autor: staszeks »

sam sobie w życiu
jakoś nie radzę
więc biuro porad
dla innych prowadzę
/Sztaudynger/
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

No więc zdecydowałem się na demontaż kondensatora. Wykazywał on upływność ponad 100mA przy 180V, trochę dużo :) Bez demontażu zapewne bym ułamał uszka do mocowana przy jego rozbiórce. W każdym razie po wygotowaniu w parafinie upływ jest mniejszy od 1µA przy 300V. Blacha oddana do piaskowania i lakierowania, wżerów było dużo i były głębokie, dodatkowo zakamarki przy tulejach z gwintem też z rdzą - trudne do skutecznego oczyszczenia ręcznego. Miejmy nadzieję, że fachowcy dobrze się spiszą
kubafant pisze:Tomek, jeśli sporządzisz zwymiarowany rysunek tych nitów to Ci takie zrobię :)
Zmierzyłem co się dało. Wymiar d=23.6mm, wymiar k=1.1mm, wymiar d3 = 1.95mm Grubość łączonych elementów - 1.8mm. Generalnie wychodzi, że to nit drążony mosiężny DIN7338B rozmiar 2 (złośliwie w handlu występują od wielkości 3, do tego mają cieńszy łeb).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
kubafant
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2899
Rejestracja: sob, 11 stycznia 2014, 20:11
Lokalizacja: Białystok

Re: Renowacja chassis

Post autor: kubafant »

Podane przez Ciebie wymiary są niekompletne i chyba coś nie gra z wymiarem "d" (w ogóle nie ma takiego na rysunku, ale zakładam, że chodzi o średnicę zewnętrzną łba. Wiem, że nie wszystko możesz zmierzyć, ale ja ostatecznie będę musiał przyjąć jakieś konkretne liczby jak stanę przy tokarce, a Tobie mimo wszystko łatwiej je oszacować niż dla mnie ;)

Potrzebne są wymiary /numeracja wg rysunku/:
d2 - ?
k - 1,1 mm
d1/d3 - 1,95 mm
d4 - ? (od razu mówię, że do wyboru są 1,0 oraz 1,6, gdyż takimi nawiertakami dysponuję - sugerowałbym 1,0, bo przy 1,6 grubość ścianek wyniosłaby zaledwie 0,2 mm)
l - ?
t - ?
Oraz ile sztuk jest potrzebnych.

Pozdrawiam!
Jakub
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11235
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Renowacja chassis

Post autor: tszczesn »

d2 oczywiście jest 3.6mm - nie zauważyłem, że znaki mi się zamieniły miejscami.
Co do l i t to nie wiem, brak doświadczenia w nitowaniu. Grubość detali to łącznie 1.5mm, więc wydaje mi się, że l=2.5 do 3mm będzie dobre i t 1 do 1.5mm (tak aby wysokość pełnej części nitu nie była większa od tych 1.5mm. Co do średnicy d4 - może być 1.0, mam nadzieję, że ścianki nie będą za grube aby się ładnie roznitować.
Potrzeba koniecznie 2, plus ewentualnie jakiś zapas, więc trzy lub więcej.