RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Witam,
interesuje mnie układ RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy. Mam w posiadaniu lampy ECC81, ECC82, ECC83, EL34, 6P1P i chciałbym, w oparciu o nie zrobić takie układy połączone w jeden, osobny segment.
Oczywiście przełączanie między wejściem gramofonowym i zwykłym AUX np z laptopa.
Taki oto osobny segment chcę podpiąć pod wzmacniacz PP na 6V6 i 6SL7.
Czy koledzy mają do zaproponowania któryś z ww. układów, najlepiej sprawdzony (z dokumentacją), a nie jakiś z google wirtualny.
Głównie chciałbym się oprzeć na posiadanych lampach.
interesuje mnie układ RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy. Mam w posiadaniu lampy ECC81, ECC82, ECC83, EL34, 6P1P i chciałbym, w oparciu o nie zrobić takie układy połączone w jeden, osobny segment.
Oczywiście przełączanie między wejściem gramofonowym i zwykłym AUX np z laptopa.
Taki oto osobny segment chcę podpiąć pod wzmacniacz PP na 6V6 i 6SL7.
Czy koledzy mają do zaproponowania któryś z ww. układów, najlepiej sprawdzony (z dokumentacją), a nie jakiś z google wirtualny.
Głównie chciałbym się oprzeć na posiadanych lampach.
- gsmok
- 3125...6249 postów
- Posty: 3908
- Rejestracja: wt, 8 kwietnia 2003, 08:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Proponuję rozważyć układ firmy Audio Note - jest (czy też był onegdaj) oferowany również w formie zestawu do składania (są tam wykorzystywane m.in. lampy ECC82).
Pozdrawiam
Grzegorz Makarewicz 'gsmok'
Grzegorz Makarewicz 'gsmok'
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Witam,
Ponieważ przerabiam podobny temat to polecam jako pre liniowe z barwą dźwięku fragment Marantza 7c.
Model ten wyposażony w skokową regulację tonów niskich i wysokich. Elementy korekcji barwy dźwięku umieszczone w pętli sprzężenia zwrotnego i przełączane skokowo za pomocą przełączników. Wartości RC typowe. Takie rozwiązanie ma szereg zalet. Pierwsza to nie grozi nam pływanie charakterystyk w kanałach z powodu braku współbieżności potencjometrów. Konia z rzędu temu kto znajdzie idealne podwójne potencjometry za przyzwoite pieniądze. Druga to możemy ograniczyć zakres barwy w stosunku do oryginału. I uprości to konstrukcję. Przecież nie musi być np. +/- 20dB. Wystarczy +/- 10 dB albo wręcz od 0 do 10dB. Druga zaleta to dość małe przesunięcia fazowe w stosunku do korektorów barwy dźwięku z korekcją bierną.
Co do pre phono to proponuję EAR 834P. Oczywiście Marantz 7c posiada dobry przedwzmacniacz gramofonowy i tak naprawdę to można zrobić całość jako klona i po kłopocie. Ale EAR834P ma dużo większe wzmocnienie dla wkładki MM (53dB), porównywalne ze źródłami cyfrowymi i odpadnie problem ciągłego kręcenia potencjometrem siły głosu przy słuchaniu naprzemiennie np. CD i winyli. Pre phono w M7c ma "tylko" 40dB dla MM.
Ogólnie odradzam wszelkiej maści pre phono z korekcją bierną charakterystyki RIAA. Zrobiłem ich trochę i zapewniam, że zarówno lampowe jak i półprzewodnikowe "pasywne" pre phono brzmią gorzej. Oczywiście to moje subiektywne wrażenia ale oparte na wielu latach prób i słuchania. I jeszcze jedno nie trzeba jakiś wyszukanych lamp, wystarczą wymienione na początku wątku głównie ECC83.
Pozdrawiam
Mariusz
Ponieważ przerabiam podobny temat to polecam jako pre liniowe z barwą dźwięku fragment Marantza 7c.
Model ten wyposażony w skokową regulację tonów niskich i wysokich. Elementy korekcji barwy dźwięku umieszczone w pętli sprzężenia zwrotnego i przełączane skokowo za pomocą przełączników. Wartości RC typowe. Takie rozwiązanie ma szereg zalet. Pierwsza to nie grozi nam pływanie charakterystyk w kanałach z powodu braku współbieżności potencjometrów. Konia z rzędu temu kto znajdzie idealne podwójne potencjometry za przyzwoite pieniądze. Druga to możemy ograniczyć zakres barwy w stosunku do oryginału. I uprości to konstrukcję. Przecież nie musi być np. +/- 20dB. Wystarczy +/- 10 dB albo wręcz od 0 do 10dB. Druga zaleta to dość małe przesunięcia fazowe w stosunku do korektorów barwy dźwięku z korekcją bierną.
Co do pre phono to proponuję EAR 834P. Oczywiście Marantz 7c posiada dobry przedwzmacniacz gramofonowy i tak naprawdę to można zrobić całość jako klona i po kłopocie. Ale EAR834P ma dużo większe wzmocnienie dla wkładki MM (53dB), porównywalne ze źródłami cyfrowymi i odpadnie problem ciągłego kręcenia potencjometrem siły głosu przy słuchaniu naprzemiennie np. CD i winyli. Pre phono w M7c ma "tylko" 40dB dla MM.
Ogólnie odradzam wszelkiej maści pre phono z korekcją bierną charakterystyki RIAA. Zrobiłem ich trochę i zapewniam, że zarówno lampowe jak i półprzewodnikowe "pasywne" pre phono brzmią gorzej. Oczywiście to moje subiektywne wrażenia ale oparte na wielu latach prób i słuchania. I jeszcze jedno nie trzeba jakiś wyszukanych lamp, wystarczą wymienione na początku wątku głównie ECC83.
Pozdrawiam
Mariusz
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Revox! Skokowa regulacja poprzez włączanie pojemności / rezystancji w pętli sprzężenia zwrotnego, dwa stopnie wzmacniające + wtórnik. Niemalże lampowy wzmacniacz operacyjny, bo różnych schematach ECC81 / ECC83 przy tych samych wartościach elementów. Marzy mi się przedwzmacniacz w rackowej obudowie 1U z cyfrowym sterowaniem, wyświetlaczem tekstowym i sterowaniem wzmocnieniem / tłumieniem poprzez przekaźniki.
Google: Revox / Studer schematic
Pozdrawiam!
Google: Revox / Studer schematic
Pozdrawiam!
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Witam,
przejrzałem propozyjce i układ RIAA EAR 834P spodobał mi się najbardziej.
Wpisując nazwe w google są dwa schematy. Jak wprowadzona zmiana wpływa na układ?
Linki do całości:
http://www.diyaudio.com/forums/blogs/hb ... -mods.html
http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=20984.0
przejrzałem propozyjce i układ RIAA EAR 834P spodobał mi się najbardziej.
Wpisując nazwe w google są dwa schematy. Jak wprowadzona zmiana wpływa na układ?
Linki do całości:
http://www.diyaudio.com/forums/blogs/hb ... -mods.html
http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=20984.0
-
- 6250...9374 posty
- Posty: 6278
- Rejestracja: sob, 5 listopada 2005, 15:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1 ... l#13942892 Ciekawe podejście do wykonania PCB.
- Krzysztof_M
- 500...624 posty
- Posty: 579
- Rejestracja: wt, 17 października 2006, 09:14
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Raczej stare i dobrze znane dawniejcirrostrato pisze:http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1 ... l#13942892 Ciekawe podejście do wykonania PCB.

Tak płytki wykonywał mój tata, gdy chciał oszczędzić na wytrawiaczu. Albo rylcem przerwy robił gdy nie było tego dużo, albo wytrawiaczem, ale ogromne powierzchnie zostawały nietknięte, wytrawieniu podlegała niewielka ilość miedzi.
Wiele z jego projektów do tej pory działało nawet, jeszcze na germanowych tranzystorach.
Przyznam, że estetycznie to nie wygląda na tym projekcie z Elektrody, ale ja nawiązuje do techniki robienia PCB jako takiej a nie tego jak komuś to ostatecznie wyszło.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Absolutnie najprostsza wersja, która masz na drugim rysunku. Trzymaj się oryginału. Trafo anodowe z uzwojeniem ok. 100 - 110V, później podwajacz napięcia a następnie prosty filtr CRC. Można zasilać również bez podwajacza czyli trafo z uzwojeniem 200V później klasyczny mostek diodowy i filtr CRC. Żarzenie prądem stałym również zgodnie z pierwotną wersją Tima Paraviciniego. Oczywiście można zastosować stabilizację napięcia za pomocą LM317T, L200 czy innych ale uzwojenie żarzenia musi mieć wtedy kilka voltów nadwyżki powyżej 6,3 V. Przy trzech lampach ECC83, 6N2P lub innych odpowiednikach wypadałoby aby uzwojenie żarzenia mogło dać ze 2A prądu. Ja nie robiłem w zasadzie PCB, konstrukcja w pająku ale efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania Zrobiłem w życiu na pewno 20 różnych konstrukcji pre phono (w tym 3 lampowe) ale ten zachwycił mnie muzykalnością najbardziej.
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Jak już wspomniałem będzie to segment do już istniejącego wzmacniacza. We wzmacniaczu znajtuje się transformator:
Moc: 220VA
Napięcia i prądy wtórne pod obciążeniem:
270-0-270 V - 0,30A
0-5-6,3V - 2A
6,3V - 3A
6,3V - 3A
Do zasilania wzmacniacza wykorzystane są odczepy 270V i 6,3V.
Czy odczep zasilania anodowego okaże się na tyle wydajny, aby zaslić jeszcze lampy z RIAA i przedwzmacniacza?
RIAA i przedwzmacniacz to dwa różne układy, które chcę umieścić w jednej obudowie.
Skoro RIAA już wybrane to pozostaje jeszcze przedwzmacniacz z regulacją barwy.
Całość montowana będzie przestrzennie. Będę się starał żeby wyszło ładniej jak we wzmacniaczu viewtopic.php?f=18&t=30129
Moc: 220VA
Napięcia i prądy wtórne pod obciążeniem:
270-0-270 V - 0,30A
0-5-6,3V - 2A
6,3V - 3A
6,3V - 3A
Do zasilania wzmacniacza wykorzystane są odczepy 270V i 6,3V.
Czy odczep zasilania anodowego okaże się na tyle wydajny, aby zaslić jeszcze lampy z RIAA i przedwzmacniacza?
RIAA i przedwzmacniacz to dwa różne układy, które chcę umieścić w jednej obudowie.
Skoro RIAA już wybrane to pozostaje jeszcze przedwzmacniacz z regulacją barwy.
Całość montowana będzie przestrzennie. Będę się starał żeby wyszło ładniej jak we wzmacniaczu viewtopic.php?f=18&t=30129

Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
EAR 834P weźmie kilka miliamperów anodowego i ok. 1 A żarzenia więc zasilacz twojego wzmacniacza tego nie odczuje.
Co do tematu pre line to nie chcę się powtarzać ale najprostsze i najbardziej optymalne rozwiązanie to skokowa zmiana podbicia niskich i wysokich. Na przykład trzy, cztery skoki od zera w górę co kilka decybeli za pomocą tanich przełączników dwusekcyjnych. Na pewno to będzie dużo tańsze niż kupno np. 2 podwójnych potencjometrów DACT za astronomiczne pieniądze. Wszak chodzi nam o regulację tonów niskich i wysokich bez naruszania równowagi w kanałach. Za pomocą zwykłych potencjometrów raczej nieosiągalne. Marantz 7c daje gotowe rozwiązanie. Poza tym to pre legenda i do tej pory nie niewiele urządzeń go pobiło. Fakt, zastosowano tam w korekcji barwy dźwięku unikalne kondensatory tzw. "trzmiele" niestety już nie produkowane. Ale to nie jest powód, żeby się na to nie zdecydować. Od tamtych czasów w produkcji kondensatorów też nastąpił postęp.
Co do tematu pre line to nie chcę się powtarzać ale najprostsze i najbardziej optymalne rozwiązanie to skokowa zmiana podbicia niskich i wysokich. Na przykład trzy, cztery skoki od zera w górę co kilka decybeli za pomocą tanich przełączników dwusekcyjnych. Na pewno to będzie dużo tańsze niż kupno np. 2 podwójnych potencjometrów DACT za astronomiczne pieniądze. Wszak chodzi nam o regulację tonów niskich i wysokich bez naruszania równowagi w kanałach. Za pomocą zwykłych potencjometrów raczej nieosiągalne. Marantz 7c daje gotowe rozwiązanie. Poza tym to pre legenda i do tej pory nie niewiele urządzeń go pobiło. Fakt, zastosowano tam w korekcji barwy dźwięku unikalne kondensatory tzw. "trzmiele" niestety już nie produkowane. Ale to nie jest powód, żeby się na to nie zdecydować. Od tamtych czasów w produkcji kondensatorów też nastąpił postęp.
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Marantz 7c załatwia sprawę RIAA i przedwzmacniacza jednocześnie? Dobrze rozumiem?
Wykonałeś ten układ? Konkretnie który wycinek schematu trzeba rozpatrywać?
Wykonałeś ten układ? Konkretnie który wycinek schematu trzeba rozpatrywać?
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Nie robiłem części dotyczącej pre phono. Natomiast robiłem część liniową ale bez regulacji tonów. Daje się w takim przypadku rezystor z wyjścia drugiej triody na rezystor katodowy pierwszej. Fragment pre z barwą w załączniku. Dołączyłem też dokumentację M7c w pdf.
- Załączniki
-
- Marantz7c.pdf
- (8.32 MiB) Pobrany 250 razy
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Drodzy koledzy, a co myślicie o tym?
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... altung.jpg
Wykorzystuje tylko 4xECC83 i też jest 2w1
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... altung.jpg
Wykorzystuje tylko 4xECC83 i też jest 2w1

- Teslacoil
- 625...1249 postów
- Posty: 671
- Rejestracja: pn, 31 stycznia 2005, 23:51
- Lokalizacja: Czarnów
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
RIAA:
viewtopic.php?f=8&t=4647&
Barwa:
viewtopic.php?f=8&t=30280
Zbudowane, uruchomione. Grają rewelacyjnie.
Do RIAA Kol. Piotra dołożyłem na wyjściu wtórniki katodowe na ECC82.
Barwę zbuduj zgodnie z oryginałem (ECC81, ECC82), może nie będzie problemów, jak u mnie.
Przy żadnym z układów reg. barwy w tym wątku nie ujęto tematu przesunięć fazowych, w zamieszczanym przeze mnie - tak. Polecam.
viewtopic.php?f=8&t=4647&
Barwa:
viewtopic.php?f=8&t=30280
Zbudowane, uruchomione. Grają rewelacyjnie.
Do RIAA Kol. Piotra dołożyłem na wyjściu wtórniki katodowe na ECC82.
Barwę zbuduj zgodnie z oryginałem (ECC81, ECC82), może nie będzie problemów, jak u mnie.
Przy żadnym z układów reg. barwy w tym wątku nie ujęto tematu przesunięć fazowych, w zamieszczanym przeze mnie - tak. Polecam.
Re: RIAA i przedwzmacniacz z korekcją barwy
Witam,
zdecydowałem się na schemat
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... altung.jpg
Zakupy już poczyniłem, także przepadło
Mam zamiar układ uzupełnić o https://i.ytimg.com/vi/jKtry2Q9nf8/maxresdefault.jpg czyli audio scope
wykorzystam do tego lampę oscyloskopową B6S1 do schematu Kiedy przyjdą zamówione elementy biorę się za robotę.
Koncepcja obudowy narazie jest taka:
zdecydowałem się na schemat
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... altung.jpg
Zakupy już poczyniłem, także przepadło

Mam zamiar układ uzupełnić o https://i.ytimg.com/vi/jKtry2Q9nf8/maxresdefault.jpg czyli audio scope
wykorzystam do tego lampę oscyloskopową B6S1 do schematu Kiedy przyjdą zamówione elementy biorę się za robotę.
Koncepcja obudowy narazie jest taka: