Cyfrowy potencjometr
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Cyfrowy potencjometr
Poszukuję potencjometrów cyfrowych o oporności 20k, 250k i 1M. Znalazłem któryś w sklepie internetowym ale koszta mnie powaliły, 20-40zł za sztukę plus kosmiczne koszta wysyłki. Wynalazłem coś o LDR'ach (fotorezystor i LED zalane w jednej obudowie), ale to ma 2 nóżki, a nie 3. Potrzebuję takich potencjometrów do preampu, więc oprócz działania przydałaby się należyta sprawność audio. Spotkał się ktoś może z czymś takim?
*Mam nadzieję że dobry dział.
*Mam nadzieję że dobry dział.
Re: Cyfrowy potencjometr
A może ugryźć temat z drugiej strony, tzn. przeliczyć układ na potencjometry 22k, 2k5, 100k? (zwiększyć 10x pojemności, zmniejszyć 10x rezystor). Trzeba by poprzedzić układ jakimś wtórnikiem na wzmacniaczu operacyjnym...
Re: Cyfrowy potencjometr
A nie zmieni się wtedy charakterystyka jeśli chodzi o EQ? Chcę złożyć swoją wersję TriAxis'a, tzn. klon preampa z Engl'a E650 z możliwością zapisywania ustawień itp.
Re: Cyfrowy potencjometr
Jak w klepałem w Tone Stack Calculator to nie
tyle że zmniejszyłem też 10x Zscr

Re: Cyfrowy potencjometr
Próbuję wyszukać i nie mogę znaleźć.. co to jest ZSRC?
Jakiś czas temu kombinowałem z Dr. Boogie i tam właśnie była zamiana wartości x10 potencjometrów i rezystorów. Oryginalne wartości z lampy dawałyby zbyt dużą impedancję na wyjściu EQ. Czy ZSRC ma coś z tym wspólnego?
*Wybacz za pewnie banalne pytania ale o lampach mam zerowe pojęcia, dopiero zaczynam swoją 'przygodę'
EDIT:
Ok, właśnie znalazłem - impedancja wejściowa.
Jakiś czas temu kombinowałem z Dr. Boogie i tam właśnie była zamiana wartości x10 potencjometrów i rezystorów. Oryginalne wartości z lampy dawałyby zbyt dużą impedancję na wyjściu EQ. Czy ZSRC ma coś z tym wspólnego?
*Wybacz za pewnie banalne pytania ale o lampach mam zerowe pojęcia, dopiero zaczynam swoją 'przygodę'

EDIT:
Ok, właśnie znalazłem - impedancja wejściowa.
Re: Cyfrowy potencjometr
W Dr. Boogie duża impedancja nie byłaby chyba przeszkodą - raczej chodzi o przypadek w "drugą" stronę - że zbyt mała impedancja za bardzo obciąża stopień poprzedzający regulator.
Re: Cyfrowy potencjometr
To ma być do preampa z Engla E650 (jak wyżej) na 3 lampach ECC83. Tak więc cyfrowe potencjometry (sterowane przyciskami "<" i ">") mają być nie tylko od korekcji ale też od: Clean, Lead, Lead Volume i Lead Presence. Master A i B będzie na zwykłym potencjometrze.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2556
- Rejestracja: pt, 22 stycznia 2010, 18:34
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Cyfrowy potencjometr
Wszystko fajnie, ale cyfrowe potencjometry tolerują na swoich wejściach napięcie mieszczące się pomiędzy jego napięciami zasilania. W wielu Tone Stackach to może być trudne do zrobienia. Chociaż i tak potrzebny będzie bufor przy tak małej rezystancji wejściowej TSa.
Re: Cyfrowy potencjometr
Może to jest powód dla któego Mesa zastosowała potencjometry w wersji fotorezystorów...
Re: Cyfrowy potencjometr
Finalnie 'cyfrowy' potencjometr będzie zrobiony na 5 przekaźnikach załączanych binarnie (skala 0-10, co 0,5). O ile zrobienie potencjometru liniowego jest banalne, to z logarytmicznym już mam problem. W tym przypadku rezystory dobiera się według tłumienia w dB, co finalnie może dać wartość potencjometru inną niż potrzebna. Może ktoś już z Was robił taki logarytmiczny i byłby w stanie coś podpowiedzieć? Ewentualnie czy wstawienie liniowego zamiast logarytmicznego dałoby zadowalające efekty biorąc pod uwagę, że regulacja nie jest płynna tylko z przeskokiem co 0,5?
Re: Cyfrowy potencjometr
Da się w taki sposób :
Re: Cyfrowy potencjometr
Jakoś nie mogę sobie wyobrazić działania tego układu
Próbuję zadziałać coś na podstawie tej strony:
http://www.eijndhoven.net/jos/attenuato ... index.html
Tylko mój angielski nie pomaga mi zrozumieć różnicy pomiędzy Constant input a constant output resistance. Jeśli dobrze rozumiem to Constant input jest zbliżone działaniem to zwykłego potencjometru, tak?
Jaki powinien być poziom tłumienia? 40dB czy lepiej 60dB?

Próbuję zadziałać coś na podstawie tej strony:
http://www.eijndhoven.net/jos/attenuato ... index.html
Tylko mój angielski nie pomaga mi zrozumieć różnicy pomiędzy Constant input a constant output resistance. Jeśli dobrze rozumiem to Constant input jest zbliżone działaniem to zwykłego potencjometru, tak?
Jaki powinien być poziom tłumienia? 40dB czy lepiej 60dB?
Re: Cyfrowy potencjometr
Można też tak :
Układ przekaźników wybiera jedno z wejść, do którego możesz sobie podłączyć co Ci się spodoba.
Ponieważ potrzeba użyć przekaźników z wieloma parami zestyków, więc sens ma układ do trzech, maksimum czterech bitów.
Zaleta jest taka, że możesz sobie wykonać układ o dowolnej charakterystyce i nic oprócz wyobraźni Cię nie ogranicza.
Trochę nie rozumiem założeń jakie przyjąłeś, bo piszesz o pięciu bitach ale dwudziestu poziomach napięcia, co ma się do siebie nijak.
Jeżeli zadowoli Cię 16 poziomów napięcia, czyli 4 bity to mój układ ma jeszcze sens. Dla 5 bitów, czyli 32 poziomów napięcia staje się już zbyt rozbudowany, zbyt duży i zbyt kosztowny, chociaż jeszcze możliwy do realizacji.
Co do rozwiązania, które zlinkowałeś, to przy trzech bitach nie zyskujesz na ilości elementów, za to tracisz elastyczność i uniwersalność układu.
Zauważ, że według mojego projektu możesz sobie np. binarnie przełączać wejścia, albo filtry. Ta sama płytka może robić różne rzeczy, drabinką już tego nie zrobisz ...
Wszelkie drabinki są nieporównywalnie lepsze przy wielu bitach i tam praktycznie są niezastąpione.
Constant input resistance to dosłownie stała rezystancja wejścia i tak to należy rozumieć. Odpowiada to typowemu układowi wzmacniacza audio i to ten układ Cię interesuje. Natomiast nie jest to "zbliżone działaniem to zwykłego potencjometru", bo nie chodzi o to jak to działa, tylko jak ten "potencjometr" jest włączony w układ. Układ constant output resistance kojarzy mi się z układem wejściowym mierników, ale to już inny temat.
Nie bardzo rozumiem dlaczego masz problem zrozumieć ideę tego układu.Układ przekaźników wybiera jedno z wejść, do którego możesz sobie podłączyć co Ci się spodoba.
Ponieważ potrzeba użyć przekaźników z wieloma parami zestyków, więc sens ma układ do trzech, maksimum czterech bitów.
Zaleta jest taka, że możesz sobie wykonać układ o dowolnej charakterystyce i nic oprócz wyobraźni Cię nie ogranicza.
Trochę nie rozumiem założeń jakie przyjąłeś, bo piszesz o pięciu bitach ale dwudziestu poziomach napięcia, co ma się do siebie nijak.
Jeżeli zadowoli Cię 16 poziomów napięcia, czyli 4 bity to mój układ ma jeszcze sens. Dla 5 bitów, czyli 32 poziomów napięcia staje się już zbyt rozbudowany, zbyt duży i zbyt kosztowny, chociaż jeszcze możliwy do realizacji.
Co do rozwiązania, które zlinkowałeś, to przy trzech bitach nie zyskujesz na ilości elementów, za to tracisz elastyczność i uniwersalność układu.
Zauważ, że według mojego projektu możesz sobie np. binarnie przełączać wejścia, albo filtry. Ta sama płytka może robić różne rzeczy, drabinką już tego nie zrobisz ...
Wszelkie drabinki są nieporównywalnie lepsze przy wielu bitach i tam praktycznie są niezastąpione.
Constant input resistance to dosłownie stała rezystancja wejścia i tak to należy rozumieć. Odpowiada to typowemu układowi wzmacniacza audio i to ten układ Cię interesuje. Natomiast nie jest to "zbliżone działaniem to zwykłego potencjometru", bo nie chodzi o to jak to działa, tylko jak ten "potencjometr" jest włączony w układ. Układ constant output resistance kojarzy mi się z układem wejściowym mierników, ale to już inny temat.