Dzień dobry.
Sprawa dotyczy lamp w metalowej osłonie, a ściślej wzmacniacza na takich lampach. Jestem w trakcie budowy takiego wzmacniacza (SE na 6Ż8 i 6P9). Moc niezbyt duża, ale nie potrzebna jest większa, ważniejsze jest brzmienie .
I mój zasadniczy problem z którym się zwracam: ponieważ w większości słucham muzyki z płyt winylowych, chciałbym dowiedzieć się czy macie może doświadczenia z przedwzmacniaczem gramofonowym (RIAA) na tego typu lampach (metalowe, cokół octal). Myślę że mogą być dobre do tego celu z uwagi na metalową osłonę mogącą być ekranem. Lamp tego typu jest wiele, zarówno radzieckich jak i zachodnich, nb 6Ż4, 6SQ7 itp.
Napiszcie czy warto w to iść, czy myśleć nad czymś innym.
Za wszystkie sugestie, pomysły i ewentualne schematy będę bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam.
Skoro nie przeszkadzają Koledze pentody, to jak najbardziej ruskie 6Ż4 w układzie biernego korektora można zastosować. Stopień pierwszy w układzie pentody, a drugi można w triodowym aby uzyskać mniejszą rezystancję wyjściową {jeżeli byłby problem ze stopniem wejściowym wzmacniacza mocy np. korektor}.
6Ż4 akurat posiadam, więc nie byłoby problemu, martwi mnie natomiast, że trzeba by ich użyć aż 4 szt (po dwie na kanał). Może dałoby się coś zastosować na jednej lampie na kanał?
slawekgaj3 pisze: czw, 26 października 2023, 09:51
6Ż4 akurat posiadam, więc nie byłoby problemu, martwi mnie natomiast, że trzeba by ich użyć aż 4 szt (po dwie na kanał). Może dałoby się coś zastosować na jednej lampie na kanał?
Czy to problem? Sa dostępne, tanie i jedynie żarzenie należy prostować. Stopień sterujący i mocy jednak powinne być objęte USZ,a to ogranicza czułość. Na trzech pentodach {na kanał} trudno zrobić coś dobrej jakości. Można szukać podwójnej triody, ale chyba będzie kosztowała sporo. A jeśli chodzi o brak miejsca, to drugi stopień można zrobić na ukrytej lampie paluszkowej.
Pisze że 6Ż4 to odpowiednik 6AC7 i można poszukać. Praktycznie wystarczy dopasować filtr bierny R.I.A.A. {są na forum opisy}. Oczywiście stosowanie starych modeli lamp {nawet ECC83} wiąże sie z pogodzeniem ,,lampowości,, z realnymi, możliwymi parametrami przedwzmcniacza. Ale do końcówki na 6P9 nie trzeba szczególnie wysokich parametrów, bo szum samej płyty będzie znacznie większy. Taki przykładowy przedwzmacniacz {wtórnik niekonieczny} po niewielkiej zmianie rezystorów w stopniu pierwszym można śmiało stosować.
5879 phono preamp.jpg
Lub każdy na EF86. Nie ma się czego bać, jedynie trzeba zadbać o symetralizację żarzenia lub prostowanie dla pierwszego stopnia, bo to co zadawalało pół wieku temu, teraz może denerwować {chyba że się lubi szum starej płyty}.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W przypadku 6Ż4 należy jeszcze zastanowić sie jak ona mikrofonuje. Nie mam z ta lampą doświadczeń ale wykonywałem próby z E180F Tesli w połączeniu triodowym, 6Ż9P i 6Ż49PD. Do użytku nadawała się w tym układzie tylko ostatnia z tych lamp. Podobnie złe doświadczenia mam z EF80 Telamu. Bardzo dobre wyniki miałem w przypadku EF86.
Misiek13 pisze: czw, 26 października 2023, 17:16
W przypadku 6Ż4 należy jeszcze zastanowić sie jak ona mikrofonuje. Nie mam z ta lampą doświadczeń ale wykonywałem próby z E180F Tesli w połączeniu triodowym, 6Ż9P i 6Ż49PD. Do użytku nadawała się w tym układzie tylko ostatnia z tych lamp. Podobnie złe doświadczenia mam z EF80 Telamu. Bardzo dobre wyniki miałem w przypadku EF86.
EF86 została specjalnie skonstruowana tak, żeby zminimalizować mikrofonowanie i przydźwięk od żarzenia. W przypadku wymienionych przez Ciebie pentod szerokopasmowych to już loteria, zależy od producenta, roku produkcji, czasami konkretnej serii a nawet egzemplarza. Pewnie znalazł by się ktoś, kto miał zupełnie odwrotne doświadczenia z tymi akurat typami lamp.
Misiek13 pisze: czw, 26 października 2023, 17:16
W przypadku 6Ż4 należy jeszcze zastanowić sie jak ona mikrofonuje. Nie mam z ta lampą doświadczeń ale wykonywałem próby z E180F Tesli w połączeniu triodowym, 6Ż9P i 6Ż49PD. Do użytku nadawała się w tym układzie tylko ostatnia z tych lamp. Podobnie złe doświadczenia mam z EF80 Telamu. Bardzo dobre wyniki miałem w przypadku EF86.
EF86 została specjalnie skonstruowana tak, żeby zminimalizować mikrofonowanie i przydźwięk od żarzenia. W przypadku wymienionych przez Ciebie pentod szerokopasmowych to już loteria, zależy od producenta, roku produkcji, czasami konkretnej serii a nawet egzemplarza. Pewnie znalazł by się ktoś, kto miał zupełnie odwrotne doświadczenia z tymi akurat typami lamp.
Witam!
EF86 siedziały w kanałach mikrofonowych mikserów od BIS-ów 100-105, rozebrałem taki mikser ponad 20 lat temu.
A teraz to dość droga lampa...podobno w mikrofonach pojemnościowych studyjnych one siedzą- stąd ich wysoka cena
Dla tych co chcą zaoszczędzić na EF86, to zakup EF40 jest jeszcze tani. Niestety wymaga to zmiany podstawki lampowej na rimlock.
PS. EF40 stała się lampą EF86 z cokołem noval.
Nie ulega wątpliwości, że lampa EF86 jest chyba najlepsza do tego celu, ale zasadniczo nie tego dotyczyło moje pytanie. Chcę użyć lamp w metalowej obudowie, pomimo że są mniej atrakcyjne wizualnie i być może mają gorsze parametry od lamp dedykowanych do takich układów.
Zwracam się do tych, którzy być może robili takie układy i są zadowoleni z efektów, lub do tych którzy z racji doświadczenia mogliby zaproponować teoretyczne i praktyczne rozwiązanie.
Pozdrawiam.
saico pisze: czw, 26 października 2023, 21:30
Dla tych co chcą zaoszczędzić na EF86, to zakup EF40 jest jeszcze tani. Niestety wymaga to zmiany podstawki lampowej na rimlock.
PS. EF40 stała się lampą EF86 z cokołem noval.
slawekgaj3 pisze: sob, 28 października 2023, 19:25
A 6G2 (6SQ7) trioda mogłaby pracować w takim przedwzmacniaczu?
Ta lampa ma charakterystyki takie jak ECC83 i można zbudować przedwzmacniacz na 4 lampach (stereo). Układ pasywny na ECC83 lub 7025 należy do klasyków i taki kiedyś zbudowałem.
Niestety nie wiem jak ona mikrofonuje. Jeżeli masz takie lampy to myślę że można podjąć ryzyko. Efekt może być bardzo ciekawy.