Kabel euro
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd
Kabel euro
Gdzieś w zakamarkach znalazłem kabel euro płaski.
Czy ktoś z Kolegów może mi podpowiedzieć,jaka jest różnica między nim a kablem okrągłym./np.w jakości użytkowania/
Prawdopodobnie pochodzi z nagrywarki "LG".
Czy ktoś z Kolegów może mi podpowiedzieć,jaka jest różnica między nim a kablem okrągłym./np.w jakości użytkowania/
Prawdopodobnie pochodzi z nagrywarki "LG".
- tszczesn
- moderator
- Posty: 11229
- Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Re: Kabel euro
Jak poprawnie wykonany to żadna. Inaczej się układa niż okrągły, czasami lepiej, czasami gorzej.Wacek Z pisze:Gdzieś w zakamarkach znalazłem kabel euro płaski.
Czy ktoś z Kolegów może mi podpowiedzieć,jaka jest różnica między nim a kablem okrągłym./np.w jakości użytkowania/
Prawdopodobnie pochodzi z nagrywarki "LG".
Re: Kabel euro
Dobry kabel ma podwójnie ekranowane przewody sygnałów audio, CVBS zaś składowe RGB sygnał FS zrobiony na grubych koncentrykach -czyli gruby okrągły przewód.. Zapobiega to przydźwiękom przedostającym się do sygnałów audio i utracie rozdzielczości.tszczesn pisze: Jak poprawnie wykonany to żadna. Inaczej się układa niż okrągły, czasami lepiej, czasami gorzej.
Ten kabel dobrego odstępu sygnał/zakłócenia nie zapewni.
- tszczesn
- moderator
- Posty: 11229
- Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Re: Kabel euro
A kto zabroni puszczać kable obok siebie w taśmie, a nie obok siebie w 'rurze'? I wcale gruby być nie musi, to nie jest na setki metrów, może być i cienki, byle by na 75Ω był.STUDI pisze:Dobry kabel ma podwójnie ekranowane przewody sygnałów audio, CVBS zaś składowe RGB sygnał FS zrobiony na grubych koncentrykach -czyli gruby okrągły przewód.. Zapobiega to przydźwiękom przedostającym się do sygnałów audio i utracie rozdzielczości.
Ten kabel dobrego odstępu sygnał/zakłócenia nie zapewni.
Re: Kabel euro
Nie zabroni ale potem nie narzekać że obraz taki jakiś dziwny, że z głośników słychać terkot którego brzmienie jest adekwatne do treści na ekranie.tszczesn pisze: A kto zabroni puszczać kable obok siebie w taśmie, a nie obok siebie w 'rurze'? I wcale gruby być nie musi, to nie jest na setki metrów, może być i cienki, byle by na 75Ω był.
Najgorzej jest z zakłóceniami od składowych video i impulsów synchronizacji. Sorry ale nie podpowiada mi brzęczenie zakłócające dźwięk.
Kabel euro to tak pokrótce:
3 kable ekranowane RGB plus sygnał szybkiego przełączania (próg przełączenie około 2V - używany do nakładania tekstu na tło obrazy oraz wybrania trybu RGB)- koncentryki 75 omow każdy ma własną masę lutowana do własnego pinu masy. Całą wiązka ekranowanych przewodów RGB+FS w dodatkowym wspólnym ekranie ekranie
4 kable audio każdy we wlasnym ekranie. We ma wspólna masę L+P i wy też. - średnia do wysokiej impedancji. Dodatkowe ekranowanie pary audio we i pary audio wy.
1 kabel ekranowany wejścia chrominancji - dla opcji S-Video
1 kabel ekranowany wejścia CVBS video/impulsów synchro/skladowej luminancji.
1 kabel ekranowany wyjścia CVBS video w podwójnym ekranie..
Dodatkowo wejścia A w dodatkowym ekranie jaki we w dodatkowym ekranie.
1 sygnał przełączania i wyboru formatu ekranu (12V - 4:3, 6V - 16:9, 0V brak przełączenia) - wejście wysokoimpedancyjne.
1 przewód dla połączenia PE/masy
wspólny ekran dla powyższych trzech lub 1 dla wejścia a drugi w podwójnym ekranie.
Czyli 4 grubsze przewody ekranowane bo pasmo musi być rzędu 8 - 10MHz. 3db dla 6MHz to tak słabo dla pracy w trybie RGB.
Do tego 7 przewodów w ekranie, 1 nieekranowany i 1 dodatkowy dla dodatkowego połączenia PE.
Cienki nie będzie. Kiedyś można było kupić dedykowany przewód dla kabla Euro. Tylko tak wykonany przewód zapewnia odpowiedni odstęp sygnał/szum dla audio, brak interferencji w składowych koloru i odpowiednią rozdzielczość dl;a RGB.
Styki złocone - inaczej zauważalna strata na kontraście - utrata równowagi bieli dla trybu RGB , wymagane odpowiednie przetłoczenia na blachach wtyczki by wtyk pewnie siedział w gnieździe.
Niestety pod względem mechanicznym złącze euro to gniot nad gnioty. Wtyki wypadają a gniazda szybko tracą kontakt z wtykiem. Brak niestety zabezpieczenia przez wysunięciem się wtyku z gniazda.
To co na zdjęciu u mnie poleciałoby do kosza na śmieci.
- tszczesn
- moderator
- Posty: 11229
- Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Re: Kabel euro
Terkot zależny od treści (głównie od ilości bieli) nie ma nic wspólnego z kablem m.cz.STUDI pisze:Nie zabroni ale potem nie narzekać że obraz taki jakiś dziwny, że z głośników słychać terkot którego brzmienie jest adekwatne do treści na ekranie.
Najgorzej jest z zakłóceniami od składowych video i impulsów synchronizacji. Sorry ale nie podpowiada mi brzęczenie zakłócające dźwięk.
Wiem jak jest zbudowany kabel EURO. Inna rzecz, że nigdy jeszcze nie widziałem kabla zawierającego wszystkie opcje na raz.STUDI pisze:Kabel euro to tak pokrótce:
6.5MHz max. Na tym pasmie jest to cięte po stronie nadawczej, niezależnie od tego czy masz sygnał YUV, RGB czy kompozyt więcej pasma będzie.STUDI pisze:Czyli 4 grubsze przewody ekranowane bo pasmo musi być rzędu 8 - 10MHz. 3db dla 6MHz to tak słabo dla pracy w trybie RGB.
? Styk ma być pewny. Czy jest złocony czy nie to nieistotne.STUDI pisze:Styki złocone - inaczej zauważalna strata na kontraście - utrata równowagi bieli dla trybu RGB , wymagane odpowiednie przetłoczenia na blachach wtyczki by wtyk pewnie siedział w gnieździe.
Co fakt to fakt. Podobnie zresztą jak USB, FW czy HDMI/DisplayPort. Aż dziwne że USB i FW nie ma wersji profesjonalnej, bo siłą rzeczy jest w profesjonalnym sprzęcie stosowany.STUDI pisze:Niestety pod względem mechanicznym złącze euro to gniot nad gnioty. Wtyki wypadają a gniazda szybko tracą kontakt z wtykiem. Brak niestety zabezpieczenia przez wysunięciem się wtyku z gniazda.
Re: Kabel euro
Nie myl telewizora z monitorem jeśli chodzi o tryb pracy. Pracuje tylko wzmacniacz m.cz., układy synchronizacji, wzmacniacz luminancji i wzmacniacze wyjściowe RGB. Nie ma żadnych filtrów podnośnych koloru. W trybie CVBS i S-Video do tej listy dołącza jedynie dekoder PAL/SWCAM/NTSC czyli tor chrominancji. Filtr podnośnej koloru w torze lumancji jest włączany jedynie w trybie CVBS - w trybie S-Video ma być obowiązkowo wyłączony.tszczesn pisze: Terkot zależny od treści (głównie od ilości bieli) nie ma nic wspólnego z kablem m.cz.
To co piszesz to ma miejsce jedynie przy pracy jako telewizor i jest wadą metody różnicowej odbioru fonii. A Euro służy do podania sygnału do TV pracującego jako monitor. Czyli jedno nie ma sie nijak do drugiego.
Znaczy się nigdy nie widziałeś kabla Euro a tylko szajs produkty od których półki w sklepach się uginają.Wiem jak jest zbudowany kabel EURO. Inna rzecz, że nigdy jeszcze nie widziałem kabla zawierającego wszystkie opcje na raz.
Jakiej nadawczej? Kabel Euro doprowadza sygnały np. RGB wprost do katody kineskopu. Gdzie masz cięcie po stronie nadawczej?6.5MHz max. Na tym pasmie jest to cięte po stronie nadawczej, niezależnie od tego czy masz sygnał YUV, RGB czy kompozyt więcej pasma będzie.
Za pmocą złącza RGB podłącza sie różne źródła sygnału video w tym takie które nic nie mają wspólnego z emisja TV - np. komputery w złotej erze przełomu lat 80/90tych np. Amigi.
A jak już mówimy o nadawaniu - jeszcze nie tak dawno były dostępne z satelity emisje analogowe gdzie pasmo było szersze - np. D-MAC (nie mylić z D2-MAC czyli D-MAC przyciętym do szerokości kanału w kablówce) - jakośc obrazu lepsza od DVD - a tam masz 720 (niekiedy 736) pikseli w linii - a lepsza choćby dlatego z powodu większej rozdzielczości koloru niż w dziadowskich MPEG'ach na rynek konsumpcyjny. Co innego przekazy cyfrowe MPEG2 w formacie 4:2:2 które oferowały jakość jak D2-MAC.
720 pikseli , 64 us to cała linia wraz z impulsem synchronizacji. Dla przybliżonej oceny pasma - 720 / 60 => czas trwania odpowiadający częstotliwości 12MHz. Owszem napiszesz że na przemian jasny i ciemny piksel da 6MHz - ok ale wzmacniacz o takim paśmie przenoszenia da zmiejszoną amplitudę i rozmazane przejście. Wyświetlany listing w rodzielczości 640 pikseli w linii przy takim paśmie wizji to masakra. Dla ostrego zaznaczenia krawędzi piksela to 10MHz jak nie więcej. Te 6.5MHz pasma to dobre jedynie dla max 400 pikseli w linii.
Obecnie masz np. downscalowane HD do 576i jako źródło do wyświetlania obrazu na ekranie TV pracującego jako monitor. Też masz cięcie pasma?
Aha nie mówię o naszym "hade" nadawanym przez naszych "nadafcuff" - bowiem w latacxh 90-tych porządna emisja PAL z satleity biła na głowę DVB-S oraz obecne "hade" polegjaace na dopisaniu dwóch literek do loga (jeśli bitrate video dla naszego kanału HD jest na takim samym poziomie jak porządnej emisji SD????).
Przypomnę w trybie RGB nie ma żadnych "przeszkadzajek" w torze sygnału jak filtry tłumiące podnośne koloru wymagane dla pracy jako TV lub dla pracy w trybie CVBS (bo w S-Video taki filtr musi być usunięty - psuły korzyści wynikające z rozdzielenia sygnałów lumancji od chrominancji).
Pewny styk a dokładniej jak najmniejsza rezystancja styku. Istotna jest jednakowość rezystancji styku dla składowych RGB. To czy nie musi być RGB to mi wmawiaj - przewaliłem wiele kabli - i tylko te złocone oferowały dobrą równowagę bieli. Podkreślam - w trybie RGB. Złocone a nie rodowane jak to jest powszechnie robione.? Styk ma być pewny. Czy jest złocony czy nie to nieistotne.
W CVBS problem z kontaktem oznacza jedynie zmianę nasycenia kolorów (wiele urządzeń z wyjściem AV miało ukryte menu dostosowywania poziomu sygnału video - od 0.7 do 1.0V - większa amplituda oferowała subiektywnie lepzy obraz - bowiem zwiększał sie kontrast dla lumiancji a amplituda składowych koloru jest niezależna od poziomu sygnału).
CVBS jak dla mnie może nie istnieć. S-Video - lepiej ale i tak to nie to co powinno być. RGB to RGB. I tylko takiego standardu wejścia w TV używałem i używam.
Co do D2-MAC'a - ja miałem "w ręku" prawdziwy satelitarny odbiornik D2-MAC a nie dekoder D2-MAC od sieci kablowych jakie w Polsce sprzedawano. Czym się różnią - na satelicie była modulacja FM a w kablu AM. Powienieś chyba się domyśleć w czym rzecz. Z satelity w centralnej Polsce CNN nadawany w D2-MAC to był szum na tych kablówkowych dekoderach zaś na odbiorniku D2-MAC satelitarnym - idealny obraz bez szumu i bez zauważalnej utraty ostrości. To była tylko kwestia jednego bitu w rejestrze jednego ze scalaków chipsetu Digital 2000. Odbiornika D-MAC nie miałem i żałuję - ale D-MAC wymagał dwukrotnie szerszego kanału niż D2-MAC. Ale jeśli już D2-MAC powalał jakością obrazu na kolana DVD i cyfrową telewizję (a nawet dźwięku w porównaniu z DVB-S) .... Przekłęta niespełniona obietnica gównianego PALplus, która miała zatrzymać rozwój systemów MAC.
Co do USB to od dawna są dostępne profesjonalne złącza USB. Niestety ceny będą jak dla nas zaporowe. Ale są. Kabelek sam nie wypadnie.STUDI pisze: Co fakt to fakt. Podobnie zresztą jak USB, FW czy HDMI/DisplayPort. Aż dziwne że USB i FW nie ma wersji profesjonalnej, bo siłą rzeczy jest w profesjonalnym sprzęcie stosowany.
Zaś mini HDMI czy display-port to niestety standardy dla urządzeń mobilnych nie profesjonalnych. Choć poprawienie konstruckji mechanicznej złącza jest możliwe. W przypadku "masówki" trwałe złącze to cios dla producenta. Zakładam że ktoś już produkuje porządne wersje wymienionych złącz.
Euro nigdy nie doczekało sie porządnego wykonania profesjonalnego bowiem tam stosowano kable z sygnałami różnicowymi lub RGB zakończonymi wtykami BNC. Euro powstało tylko dla konieczności podłączenia zewnętrznego dekodera teletekstu (stąd sygnał szybkiego przełączania - i tu pamo 6MHz jest niewystarczające - powstaje brzydka obwódka) - inne możliwości dodano od niechcenia - zaś S-Video w Euro to późniejszy okres.
P.S. Aha - zamiast składowych RGB tymi przewodami w kablu Euro przesyła się składowe różnicowe / component video : YPbPr / YUV. Nie jest to rzadkością a raczej standardem tak od ponad 10 lat.
Re: Kabel euro
Dziękuję wszystkim Kolegom za szczegółowe wyjaśnienie.
W.
W.
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1773
- Rejestracja: czw, 2 czerwca 2011, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław - Krzyki
Re: Kabel euro
"...nigdy jeszcze nie widziałem kabla zawierającego wszystkie opcje na raz." - no to można se popatrzyć.
Miałem również kabel, który zawierał jeszcze dodatkowo dwie grubsze żyły - zapewne do posłania zasilania.
Ten prezentowany kupiłem kiedyś, kiedyś w TME - cały motek. Był pieruńsko drogi. Zostało mi na pamiątkę 6 metrów.
Miałem również kabel, który zawierał jeszcze dodatkowo dwie grubsze żyły - zapewne do posłania zasilania.
Ten prezentowany kupiłem kiedyś, kiedyś w TME - cały motek. Był pieruńsko drogi. Zostało mi na pamiątkę 6 metrów.
Re: Kabel euro
Ten to i tak oszczędny.... Dawne terminale Syster analogowego Canal+ miały kable Euro z lepszego przewodu - nie było żadnych kabli sygnałowych we wspólnym ekranie jak na tym z fotki. No i przrewody składowych RGB i FB były sporo grubsze i w podwójnym ekranie.gustaw353 pisze: Ten prezentowany kupiłem kiedyś, kiedyś w TME - cały motek. Był pieruńsko drogi. Zostało mi na pamiątkę 6 metrów.