Witam wszystkich serdecznie,
składam combo na bazie Regenta 30H, z którego ocalał między innymi transformator pogłosu.
Chciałbym złożyć dwa kanały czyste, fenderowskie (może w przyszłości zmodyfikować nieco drugi kanał na wzór AX84 P1), z osobnym master volume dla każdego z nich, przełączaniem ich footswitchem za pomocą przekaźnika i prostą pętlę szeregową włączaną tym samym sposobem. Problem stanowi pogłos, a raczej nie do końca dla mnie zrozumiała konstrukcja i ewentualna aplikacja w nowym wzmacniaczu. Jeśli dobrze rozumiem w oryginale sygnał dla pogłosu pobierany jest z pierwszej połówki każdego kanału i poprzez dwa osobne potencjometry trafia na ECC85, transformator i reverb tank. Jednocześnie obydwa kanały trafiają na jedną połówkę drugiej lampy, a sygnał z reverbu poprzez trzeci potencjometr na drugą połówkę. Za drugą lampą sygnał z preampów mieszany jest z sygnałem z reverbu. W jaki sposób działają / za co odpowiadają w praktyce te trzy potencjometry i czy ten trzeci jest niezbędny ?
Budując dwa osobne kanały (każdy wejscie > Va > volume > Vb > korektor > master volume) chciałbym wykorzystać jedną lampę na jeden kanał i przełączać je już za master volume każdego z nich. Czy istnieje możliwość wpięcia wejścia pogłosu jak na schemacie między korektor, a master volume, a jego wyjścia między przekaźnik zmiany kanałów i pętlę efektów ?
Jaki reverb tank zastosować i gdzie go szukać ? oryginalnie był to hammont 4C.
Schemat oryginału http://obrazki.elektroda.net/83_1208636625.jpg
Kolejne pytanie jakie się nasuwa, czy transformator uciągnie kolejną lampę na ewentualną pętlę efektów ?
Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
- Razor89
- 500...624 posty
- Posty: 516
- Rejestracja: ndz, 30 października 2011, 21:39
- Lokalizacja: Gostyń - Śląsk
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Mam pytanie. Po co Ci dwa kanały czyste? Jeśli chcesz mieć dwie niezależne korekcje barwy, lepiej jest zrobić przełączane korektory. Oszczędzasz wtedy jedną lampę. Odnośnie potencjometrów w układzie reverbu, to moim zdaniem ten trzeci potencjometr mógłby być potencjometrem montażowym. Służyłby jako jednorazowa regulacja podczas uruchamiania wzmacniacza. Pozostałe dwa regulują wtedy poziom pogłosu dla każdego kanału. Jak widzę w oryginale są wszystkie wyprowadzone na panel wzmacniacza.
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Dziękuję za odpowiedź. Chciałem dwa osobne kanały z lekkim drivem i myślałem, że drugi kanał jak w AX84 P1 będzie odpowiedni, choć w tej sytuacji skłaniam się ku zrobieniu kanału clean i dołączaniu do niego jednej połówki drugiej lampy jako drive. Nie znalazłem jeszcze interesującego mnie rozwiązania na trzech triodach, jednak docelowo chciałbym uzyskać coś a'la blues deluxe z brzmieniem jak tutaj http://www.youtube.com/watch?feature=en ... _BT4I&NR=1
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Po długich przemyśleniach postanowiłem zrezygnować z reverbu. Porównując schemat z innym, z sąsiedniego wątku wychodzi na to, że reverb ten wykorzystuje całą lampę ECC85 i połówkę ECC83, pozostają więc trzy triody.
Nowe założenia:
- clean na ECC83
- drive na 2xECC83
- pętla efektów Full wg Marvela z tego wątku viewtopic.php?f=19&t=18023&start=150
Lub:
- clean na ECC83
- drive na ECC83 jako dołączany stopień
- pętla efektów na jednej lampie
W drugim przypadku byłby to typowy clean fendera z dołączanym stopniem marshalla. Czy taka konstrukcja była realizowana i jak to brzmi w porównaniu z typowym marshallem ?
Nowe założenia:
- clean na ECC83
- drive na 2xECC83
- pętla efektów Full wg Marvela z tego wątku viewtopic.php?f=19&t=18023&start=150
Lub:
- clean na ECC83
- drive na ECC83 jako dołączany stopień
- pętla efektów na jednej lampie
W drugim przypadku byłby to typowy clean fendera z dołączanym stopniem marshalla. Czy taka konstrukcja była realizowana i jak to brzmi w porównaniu z typowym marshallem ?
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Odnośnie opcji alternatywnej to spójrz na schematy Dumble, posłuchaj na necie jak brzmi i będziesz wiedział. Tam koncepcja jest podobna do tego o czym mówisz.
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Wracając jeszcze do reverbu (szkoda go wywalić) i pierwotnego zamysłu, naszkicowałem schemat, w którym kanał drive to preamp z AX84 P1. Drive ma całkiem całkiem. Przełączając wartości rezystorów i kondensatorów w katodach, korektor i potencjometry gain i volume uzyskałbym kanał clean. Za preampem pozostałby trzeci stopień, który wraz z drugą połówką sumuje sygnał z reverbu (o ile dobrze zrozumiałem). W ten sposób możnaby zmieścić dwa kanały i reverb w trzech lampkach. Nie wiem jedynie czy takie coś ma prawo bytu i czy wpięcie w ten sposób reverbu nie wpłynie na jego prawidłową pracę ?
EDIT: Uzupełniony schemat.
EDIT 2: Jeszcze prościej, wg sugestii kolegi Razor 89, dwa przekaźniki przełączające potencjometry Gain i korekcje wraz z potencjometrami Volume.
EDIT: Uzupełniony schemat.
EDIT 2: Jeszcze prościej, wg sugestii kolegi Razor 89, dwa przekaźniki przełączające potencjometry Gain i korekcje wraz z potencjometrami Volume.
Re: Wzmacniacz a’la Twin Reverb na bazie Regenta 30H
Kilka kolejnych pytań:
- w jaki sposób najlepiej zrealizować opcję bright ?
- czy między potencjometrem volume, a trzecim stopniem zostawić 47n i 220K ? czy zmieniać coś w trzecim stopniu ?
- rezystancja transformatora reverbu wynosi około 250R i 490R, oryginalnie siedziała sprężyna Hammond typ 4C, czyli 250R na wejściu, więcej informacji nie znalazłem, podobno działa również 4BB3C1B dostępna w amptone, szukać 4C czy ta może być, ewentualnie 4D ?
- na schematach fendera w reverbie widnieje tylko potencjometr wyjściowy, czy te dwa na wejściu mogą służyć do osobnej regulacji dla każdego kanału ? czy wpinając reverb za drugim stopniem preampu należy zmienić wartość rezystancji na wejściu ?
- w jaki sposób najlepiej zrealizować opcję bright ?
- czy między potencjometrem volume, a trzecim stopniem zostawić 47n i 220K ? czy zmieniać coś w trzecim stopniu ?
- rezystancja transformatora reverbu wynosi około 250R i 490R, oryginalnie siedziała sprężyna Hammond typ 4C, czyli 250R na wejściu, więcej informacji nie znalazłem, podobno działa również 4BB3C1B dostępna w amptone, szukać 4C czy ta może być, ewentualnie 4D ?
- na schematach fendera w reverbie widnieje tylko potencjometr wyjściowy, czy te dwa na wejściu mogą służyć do osobnej regulacji dla każdego kanału ? czy wpinając reverb za drugim stopniem preampu należy zmienić wartość rezystancji na wejściu ?