Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
- VacuumVoodoo
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Regulacja barwy dźwięku
A reszta stron karty katalogowej?
"Tentative data" to sie inaczej tlumaczy na "lista zyczen".
Z reguly sa to osiagi uzyskane na pierwszych prototypach w warunkach czysto laboratoryjnych i czesto nie ma to wiele wspolnego z tym co pozniej szlo na rynek.
No i na charakterystykach czysto pentodowych raczej UL nie ukrecisz.
EL34 przy Raa=7.3k w zwyklej klasie AB1 osiaga okolo 60W ale to przy Ua>=600V i twardej polaryzacji S1. Wiem z obdukcji.
"Tentative data" to sie inaczej tlumaczy na "lista zyczen".
Z reguly sa to osiagi uzyskane na pierwszych prototypach w warunkach czysto laboratoryjnych i czesto nie ma to wiele wspolnego z tym co pozniej szlo na rynek.
No i na charakterystykach czysto pentodowych raczej UL nie ukrecisz.
EL34 przy Raa=7.3k w zwyklej klasie AB1 osiaga okolo 60W ale to przy Ua>=600V i twardej polaryzacji S1. Wiem z obdukcji.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
Re: Regulacja barwy dźwięku
To pytanie, czy ja na tych lampkach uzyskam P-P , ultralinear w klasie AB1 z trafami Raa 6,6k?
Trzeba coś zrobić bo takie materiały mam już na półce.
Cały stopień końcowy mam już samodzielnie na kartce policzony
Pozostał mi tylko punkt pracy czyli do wyliczenia Rk i Ck.
Tylko co z tym fantem zrobić.
A taki punkt pracy? 400V, 40mA
Trzeba coś zrobić bo takie materiały mam już na półce.
Cały stopień końcowy mam już samodzielnie na kartce policzony

Tylko co z tym fantem zrobić.
A taki punkt pracy? 400V, 40mA
Kto hamuje... ten przegrywa...
- VacuumVoodoo
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Regulacja barwy dźwięku
Na pólce? Masz uczciwe t.zn. 40-letnie nieuzywane 6CA7?
Ja mam takie glupie pytanie: dlaczego sie uwziales na UL?
Z katalogu RCA:
6CA7 66Push Pull Class AB1 Amplifier
Plate Voltage ................................. 450 V
Grid No. 2 Voltage ............................ 450 V
Grid No. 1 Voltage Derived from
Cathode Bias Resistor ....................... 232 Ω - miedzy 220 a 270
Plate Current ................................. 120 mA
Grid No. 2 Current ............................ 20 mA
Load Resistance ............................... 6500 Ω
Power Output (approx) ......................... 40 W
Ja mam takie glupie pytanie: dlaczego sie uwziales na UL?
Z katalogu RCA:
6CA7 66Push Pull Class AB1 Amplifier
Plate Voltage ................................. 450 V
Grid No. 2 Voltage ............................ 450 V
Grid No. 1 Voltage Derived from
Cathode Bias Resistor ....................... 232 Ω - miedzy 220 a 270
Plate Current ................................. 120 mA
Grid No. 2 Current ............................ 20 mA
Load Resistance ............................... 6500 Ω
Power Output (approx) ......................... 40 W
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
Re: Regulacja barwy dźwięku
Mam 6CA7 na półce nowiutkie ale nie 40sto letnie a kupione niedawno firmy electro harmonix.
A chce UL bo się naczytałem dobrych rzeczy na ten temat (tak to jest nie za bardzo się znając) i takie też mam już trafa zrobione więc myślę, że warto wykorzystać.
W razie czego pozostaje jeszcze klasa B, bo tam widziałem, że większe są Raa. Ale jak się da to AB1.
To co podałeś z katalogu RCA to duży ten prąd anodowy (to jest maksymalny)? Bo prąd x napięcie daje duuużo za dużo watów na tą biedną lampke.
Rozumiem, że to co wyrysowałem na ostatnim zdjęciu też jest źle? (chciałbym po prostu wiedzieć czy coś zrozumiałem z tego a nie na pałe wziąć z katalogu
)
A chce UL bo się naczytałem dobrych rzeczy na ten temat (tak to jest nie za bardzo się znając) i takie też mam już trafa zrobione więc myślę, że warto wykorzystać.
W razie czego pozostaje jeszcze klasa B, bo tam widziałem, że większe są Raa. Ale jak się da to AB1.
To co podałeś z katalogu RCA to duży ten prąd anodowy (to jest maksymalny)? Bo prąd x napięcie daje duuużo za dużo watów na tą biedną lampke.
Rozumiem, że to co wyrysowałem na ostatnim zdjęciu też jest źle? (chciałbym po prostu wiedzieć czy coś zrozumiałem z tego a nie na pałe wziąć z katalogu

Kto hamuje... ten przegrywa...
- VacuumVoodoo
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Regulacja barwy dźwięku
1. Nie masz zadnych 6CA7. Masz rosyjska EL34 ze stemplem 6CA7.
2. 120mA pradu anodowego za duzo? Dlaczego? To nie jest prad biegu jalowego tylko prad oddawanej mocy.
Mozna policzyc metoda "olowkiem na serwetce bez wykresow", wynik bedzie rodzaju mniej wiecej z grubsza biorac:
Lampa ma oddac moc 40W, poniewaz to uklad przeciwsobny w klasie AB wiec przy pelnej mocy wyjsciowej jest w klasie B. zakladamy prace ciagla z sygnalem sinusoidalnym. Kazda z lamp pracuje tylk przez jeden polokres i ma oddac 40W do impedancji 6500/4=1625 Om.
Pamietajac ze P=I^2xR obliczamy prad I=SQRT(P/R)=157mA ale tylko co drugi okres.
Zadanie na weekend:
-jest to wartosc szczytowa czy skuteczna ?
-jaki prad anodowy mamy w ciagu powiedzmy 1373 okresow?
Przyjemnej zabawy.
2. 120mA pradu anodowego za duzo? Dlaczego? To nie jest prad biegu jalowego tylko prad oddawanej mocy.
Mozna policzyc metoda "olowkiem na serwetce bez wykresow", wynik bedzie rodzaju mniej wiecej z grubsza biorac:
Lampa ma oddac moc 40W, poniewaz to uklad przeciwsobny w klasie AB wiec przy pelnej mocy wyjsciowej jest w klasie B. zakladamy prace ciagla z sygnalem sinusoidalnym. Kazda z lamp pracuje tylk przez jeden polokres i ma oddac 40W do impedancji 6500/4=1625 Om.
Pamietajac ze P=I^2xR obliczamy prad I=SQRT(P/R)=157mA ale tylko co drugi okres.
Zadanie na weekend:
-jest to wartosc szczytowa czy skuteczna ?
-jaki prad anodowy mamy w ciagu powiedzmy 1373 okresow?
Przyjemnej zabawy.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
Re: Regulacja barwy dźwięku
Ale ma dużo ładniejszą bańke1. Nie masz zadnych 6CA7. Masz rosyjska EL34 ze stemplem 6CA7.

A no o to mi chodziło że to nie spoczynkowy.2. 120mA pradu anodowego za duzo? Dlaczego? To nie jest prad biegu jalowego tylko prad oddawanej mocy.
wydaje mi się, że szczytowa, bo jak wyliczamy moc to bierzemy amplitude napięcia i amplitudę prądu-jest to wartosc szczytowa czy skuteczna ?
Mniej więcej połowe?:P-jaki prad anodowy mamy w ciagu powiedzmy 1373 okresow?
Ostatnio zmieniony sob, 24 marca 2012, 00:46 przez piaskos, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto hamuje... ten przegrywa...
Re: Regulacja barwy dźwięku
Wrzucam policzony stopień końcowy z krótkim wyjaśnieniem swoich posunięć. Proszę o kontrole
Omawiam tylko elementy z jednej gałęzi (górnej, od lewej):
C8 - kondensator sprzęgający wyliczony ze wzoru na podstawie f.dolnej i rezystora upływowego
R79 - rezystor upływowy, najcześciej między 470k-1M, ale daje się mniejsze dla zminimalizowania przydźwięku sieci. ja wybrałem 220k
R17, R25 - zapobiegają wzbudzaniu się układu, defaultowe wartości
R78 i POT - rezystor katodowy do ustalenia punktu pracy, wzięty z noty podanej przez VacuumVoodoo. Potencjometr 100 omów dla wyrównania symetrii. Co daje nam ok 250 omów na lampe.
C13 - kondensator katodowy. Wartość ma być mniejsza niż wyliczona ze wzoru uwzględniającego f.dolną i wartość rezystora katodowego.
Po tym wszystkim mam 2 pytania do tego stopnia:
1. Czy taki sposób automatycznej polaryzacji i wyrównywania symetrii wystarczy, czy trzeba tak rozbudowywać jak np w Concertino?
2. Co to za rezystor C14, który zawarty jest w Concertino, bo nie zanlazłem odpowiedzi.
ufffff... pierwsze koty za płoty

C8 - kondensator sprzęgający wyliczony ze wzoru na podstawie f.dolnej i rezystora upływowego
R79 - rezystor upływowy, najcześciej między 470k-1M, ale daje się mniejsze dla zminimalizowania przydźwięku sieci. ja wybrałem 220k
R17, R25 - zapobiegają wzbudzaniu się układu, defaultowe wartości

R78 i POT - rezystor katodowy do ustalenia punktu pracy, wzięty z noty podanej przez VacuumVoodoo. Potencjometr 100 omów dla wyrównania symetrii. Co daje nam ok 250 omów na lampe.
C13 - kondensator katodowy. Wartość ma być mniejsza niż wyliczona ze wzoru uwzględniającego f.dolną i wartość rezystora katodowego.
Po tym wszystkim mam 2 pytania do tego stopnia:
1. Czy taki sposób automatycznej polaryzacji i wyrównywania symetrii wystarczy, czy trzeba tak rozbudowywać jak np w Concertino?
2. Co to za rezystor C14, który zawarty jest w Concertino, bo nie zanlazłem odpowiedzi.
ufffff... pierwsze koty za płoty

Kto hamuje... ten przegrywa...
- TooL46_2
- 1875...2499 postów
- Posty: 2024
- Rejestracja: ndz, 20 lipca 2008, 12:06
- Lokalizacja: Seattle, WA
Re: Regulacja barwy dźwięku
R79 -- za maly bedzie Ci bardziej obciazal stopien poprzedajacy wprowadzajac znieksztalcenia. Dla EL34 max to 680k, w zasadzie powinno wystarczyc 470k
C14 - na moje to bedzie tlumil troche wysokie czestotliwosci.
PS. Masz swiadomosc, ze Twoja ostatnia krzywa obciazenia nie stoi w zgodzie z tym, co napisales odnosnie zalozonego punktu pracy? Tak tylko pytam, bo watek sie posunal dalej a ja niestety w dalszym ciagu nie mam pewnosci, czy zrozumiales zasade wrysowywania krzywej obciazenia dla pracy koncowki w klasie AB dla zalozonego punktu pracy.
Pomysl, co sie stanie, jak suwak potencjometru straci kontakt ze sciezka oporowa. Lepiej dac potencjometr 200om i suwak polaczyc z wyprowadzeniami poprzez rezystory 100om z kazdej strony. Regulacja zrobi sie logarytmiczna a nie liniowa, ale zabezpieczy to na wypadek utratu kontaktu wspomnianego wyzej. Tak czy siak, jesli wartosc tego potencjometru musi byc daleko od punktu srodkowego to znaczy, ze lampy nie sa dobrze sparowane i lepiej wsadzic inne; w niewielkich odleglosciach od srodkowego polozenia nie odczujesz tego nawet.piaskos pisze:1. Czy taki sposób automatycznej polaryzacji i wyrównywania symetrii wystarczy, czy trzeba tak rozbudowywać jak np w Concertino?
C14 - na moje to bedzie tlumil troche wysokie czestotliwosci.
PS. Masz swiadomosc, ze Twoja ostatnia krzywa obciazenia nie stoi w zgodzie z tym, co napisales odnosnie zalozonego punktu pracy? Tak tylko pytam, bo watek sie posunal dalej a ja niestety w dalszym ciagu nie mam pewnosci, czy zrozumiales zasade wrysowywania krzywej obciazenia dla pracy koncowki w klasie AB dla zalozonego punktu pracy.
Pozdr,
-Tomek Drabas
________
"One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one's greatest efforts."
—Albert Einstein
tomdrabas.com
-Tomek Drabas
________
"One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one's greatest efforts."
—Albert Einstein
tomdrabas.com
Re: Regulacja barwy dźwięku
Niestety, nikt mi nie napisał, czy ostatni rysunek był źle czy nie i przyjąłem wartość katalogową podana przez VV.
Dlatego nie wiem, czy mój tok myślenia jest dobry, a tylko trochę źle narysowane krzywe, czy jest to w ogóle inaczej.
A jeżeli inaczej to w tym przypadku bardzo chętnie bym zobaczył jak to powinno być narysowane
Dlatego nie wiem, czy mój tok myślenia jest dobry, a tylko trochę źle narysowane krzywe, czy jest to w ogóle inaczej.
A jeżeli inaczej to w tym przypadku bardzo chętnie bym zobaczył jak to powinno być narysowane

Kto hamuje... ten przegrywa...
- VacuumVoodoo
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Regulacja barwy dźwięku
Przemysl to jeszcze razpiaskos pisze:wydaje mi się, że szczytowa, bo jak wyliczamy moc to bierzemy amplitude napięcia i amplitudę prądu-jest to wartosc szczytowa czy skuteczna ?
Jaka czestotliwosc wybrales i dlaczego?piaskos pisze:C8 - kondensator sprzęgający wyliczony ze wzoru na podstawie f.dolnej i rezystora upływowego
Z tym tlumieniem przydzwieku to jakies nowe odkrycie. Gdzie to wyczytales?piaskos pisze:R79 - rezystor upływowy, najcześciej między 470k-1M, ale daje się mniejsze dla zminimalizowania przydźwięku sieci. ja wybrałem 220k
Albo pozbyc sie go. Czasem robi wiecej szkody niz pozytku jesli ze wzmacniacza ciagniemy blisko mocy maksymalnej. Ale akurat to bardziej dotyczy mojej grzedy.piaskos pisze:C13 - kondensator katodowy. Wartość ma być mniejsza niż wyliczona ze wzoru uwzględniającego f.dolną i wartość rezystora katodowego.
Na 1. juz dostales odpowiedz.piaskos pisze:1. Czy taki sposób automatycznej polaryzacji i wyrównywania symetrii wystarczy, czy trzeba tak rozbudowywać jak np w Concertino?
2. Co to za rezystor C14, który zawarty jest w Concertino, bo nie zanlazłem odpowiedzi.
2. C14: duzo zalezy od tego gdzie bedzie fizycznie umieszczony w stosunku do srodkowego odczepu uzwojenia pierwotnego.
Rysunek wyglada ok, chociaz nie jest wskazane prowadzenie polaczen na wskros przez symbole elementow. To wyglada jak szpada wbita w piers lampy, az zal patrzec

Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
Re: Regulacja barwy dźwięku
Przyjąłem 10 Hz, znając życie przegiąłem. A dlaczego? Bez konkretnej przyczynyJaka czestotliwosc wybrales i dlaczego?piaskos pisze:C8 - kondensator sprzęgający wyliczony ze wzoru na podstawie f.dolnej i rezystora upływowego

W książce A.Zawady. "...w praktyce wartości te zawierają się w przedziale 470k-1M/ W celu zmniejszenia przydźwięku stosuje sie mniejsze wartości..."Z tym tlumieniem przydzwieku to jakies nowe odkrycie. Gdzie to wyczytales?piaskos pisze:R79 - rezystor upływowy, najcześciej między 470k-1M, ale daje się mniejsze dla zminimalizowania przydźwięku sieci. ja wybrałem 220k
To co z nim zrobić? Zostawić, zmniejszyć, czy wywalić?Albo pozbyc sie go. Czasem robi wiecej szkody niz pozytku jesli ze wzmacniacza ciagniemy blisko mocy maksymalnej. Ale akurat to bardziej dotyczy mojej grzedy.piaskos pisze:C13 - kondensator katodowy. Wartość ma być mniejsza niż wyliczona ze wzoru uwzględniającego f.dolną i wartość rezystora katodowego.
W takim razie zmienie na poprzednie orzwiązanie.Na 1. juz dostales odpowiedz.piaskos pisze:1. Czy taki sposób automatycznej polaryzacji i wyrównywania symetrii wystarczy, czy trzeba tak rozbudowywać jak np w Concertino?
2. Co to za rezystor C14, który zawarty jest w Concertino, bo nie zanlazłem odpowiedzi.
Zostawić czy wywalić ?2. C14: duzo zalezy od tego gdzie bedzie fizycznie umieszczony w stosunku do srodkowego odczepu uzwojenia pierwotnego.
Rysunek wyglada ok, chociaz nie jest wskazane prowadzenie polaczen na wskros przez symbole elementow. To wyglada jak szpada wbita w piers lampy, az zal patrzec



A co z tym punktem pracy, bo mnie to męczy. Rozumiem, że podana wartość katalogowa jest słusza i taką zastosować?
Kto hamuje... ten przegrywa...
- TooL46_2
- 1875...2499 postów
- Posty: 2024
- Rejestracja: ndz, 20 lipca 2008, 12:06
- Lokalizacja: Seattle, WA
Re: Regulacja barwy dźwięku
Prosze, dla Raa 6.5k. Punkt spoczynkowy (przykladowy!!!) ~390V@0.05Apiaskos pisze:A co z tym punktem pracy, bo mnie to męczy. Rozumiem, że podana wartość katalogowa jest słusza i taką zastosować?
Pozdr,
-Tomek Drabas
________
"One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one's greatest efforts."
—Albert Einstein
tomdrabas.com
-Tomek Drabas
________
"One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one's greatest efforts."
—Albert Einstein
tomdrabas.com
- VacuumVoodoo
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Regulacja barwy dźwięku
Jesli na tej juz dobrze zabazgranej serwetce policzysz moc admisyjna anody w tym punkcie pracy do chyba dojdziesz do jedynego slusznego wniosku.piaskos pisze:A co z tym punktem pracy, bo mnie to męczy. Rozumiem, że podana wartość katalogowa jest słusza i taką zastosować?
Potem powinienes zadac pytanie czy te noty katalogowe sa ok czy nie.
Zeby ci skrocic cierpienia to one sa w porzadku ale w tamtych starych czasach byly tworzone przez inzynierow ktorzy zakladali ze beda uzywane przez inzynierow itp dziwaków.
Podajac punkt pracy dla zastosawania we wzmacniaczu przeciwsobnym zakladane bylo domyslnie ze prad anodowy i S2 jest podany dla obu lamp i wtedy rezystor katodowy tez jest wspolny.
Niektore firmy wszystko wyszczegolnialy, inne nie. Z RCA roznie bywalo. Noty "Tentative" nie byly przeznaczone do otwratej cyrkulacji i na tych nie nalezy sie opierac.
W twoim przypadku kazda lampa ma wlasny rezystor katodowy a wiec jaka powinien miec on wartosc aby uzyskac wlasciwy Ia dla jednej lampy?
2x mniejszy czy wiekszy? A moze 4x?
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
Re: Regulacja barwy dźwięku
Dziękuje TooL46_2, czyli już wiem o co biega.
VacuumVoodoo zmieniłem sposób polaryzacji i już mam jeden rezystor katodowy. Nie wiedziałem, że w notach podają prąd od razu dla obu lamp. Ale jakbym zostawił dwa rezystorki to trzeba zmniejszyć prąd każdej lampy co oznacza, że trzeba dać dwa większe rezystory.
Poprawione co nie co. To co zrobić z C13 i C14?
VacuumVoodoo zmieniłem sposób polaryzacji i już mam jeden rezystor katodowy. Nie wiedziałem, że w notach podają prąd od razu dla obu lamp. Ale jakbym zostawił dwa rezystorki to trzeba zmniejszyć prąd każdej lampy co oznacza, że trzeba dać dwa większe rezystory.
Poprawione co nie co. To co zrobić z C13 i C14?
Kto hamuje... ten przegrywa...
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Tool, przyjrzyj się raz jeszcze. Masz rację - będzie trochę tłumił wysokie częstotliwości. Pytanie - w którym obwodzie?TooL46_2 pisze:C14 - na moje to bedzie tlumil troche wysokie czestotliwosci.


C8 - ok.
R79 - ok. Również pierwsze słyszę o tłumieniu przydźwięku zmniejszając wartość tego opornika. Może Alkowi chodziło o stopień wstępny? Pamiętaj, że zmniejszając wartość tego opornika zwiększasz obciążenie stopnia poprzedzającego co spowoduje zwiększenie jego zniekształceń. Zatem trzeba znaleźć kompromis.
R17 - ok. Trzeba pamiętać aby ten rezystor był zamontowany jak najbliżej lampy, najlepiej bezpośrednio do podstawki.
TU31 - ok

R25 - źle - noty katalogowe wyraźnie podają 1kom na lampę. Ten opornik również powinien być zamontowany jak najbliżej siatki 2.
Oporniki w katodach - no nie gra mi tu. Powinno być 470omów (na lampę) a ja naliczyłem (w środkowym położeniu potencjometru, przy założeniu potencjometr 100omów) 610omów. Trochę za dużo, 1,5 raza. Pewnie dlatego, że wartości elementów wziąłeś (prawie całkowicie) z Concertino nie bacząc na to, że siedzą tam zupełnie inne lampy. Uważam, że dla EL34 R87 powinien mieć wartość 100omów.
Tu masz gotowca:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... e/EL34.pdf
strona 2, odczep 43%.
C13 - trudny orzech do zgryzienia. Argument za:
- gdyby go nie było na opornikach katodowych tworzyło by się lokalne USZ, które powodowałoby konieczność wysterowania końcówki większym sygnałem -> większe wymagania w stosunku do stopni sterujących -> możliwe większe zniekształcenia stopnia sterującego.
Przeciw:
- ten kondensator dobrze sprawdza się w układach pracujących w klasie A. W przypadku klasy B jest wrzodem na d... Przy dużym/pełnym wysterowaniu powoduje zmniejszenie prądu spoczynkowego końcówki co prowadzi do przesunięcia w stronę klasy B i zwiększenia zniekształceń (znaczne) . Dzieje się tak dlatego, że przy dużym wysterowaniu, kiedy lampa wzmacnia jedynie dodatnie półokresy, wartość średnia prądu w tej gałęzi większa niż wartość prądu spoczynkowego i kondensator stopniowo rozładowuje się przez oporniki katodowe. A klasie AB1 - jest dopuszczalny. Dlatego właśnie wzmacniacze w klasie AB1 projektuje się tak, aby prąd spoczynkowy był stosunkowo wysoki, a prąd przy maksymalnym wysterowaniu był stosunkowo niski. W podanej nocie Mullarda - prąd spoczynkowy wynosi 62,5mA a maksymalny 70mA (wartość skuteczna). Jak widać założony prąd maksymalny jest niewiele większy niż spoczynkowy więc przesunięcie w kierunku klasy B będzie występowało jedynie przy maksymalnym wysterowaniu a zarazem będzie stosunkowo niewielkie.
Moim zdaniem w tym układzie kondensator ten powinien pozostać. Jego wartość powinna być jednak jak najmniejsza, zapewniająca przenoszenie założonego pasma, ale nic na zapas.
C14 - Właściwie nie spełnia on żadnej roli poza tym, że filtruje wyższe częstotliwości, które mogły przeniknąć przez/do zasilania anodowego. Jego umieszczenie nie jest błędem, poza tym, że jest to element nadmiarowy.
Idę spać, zasypiam na klawiaturą...
Pozdrawiam
Sebastian
Jestem tylko amatorem, który może się mylić.
Uroczyście obiecuje, że będę dawał rezystor antyparazytowy na każdą siatkę i bramkę.
Sebastian
Jestem tylko amatorem, który może się mylić.
Uroczyście obiecuje, że będę dawał rezystor antyparazytowy na każdą siatkę i bramkę.