Strona 1 z 2

6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: czw, 23 czerwca 2011, 23:40
autor: jerziszek
Witam
Jakiś czas temu uparłem się że tematem mojej pracy dyplomowej będzie wzmacniacz lampowy. Dopiąłem celu i postanowiłem go Wam pokazać.

Ważniejsze cechy:
2 kanały w układzie SE na 6P3S w stopniu mocy z możliwością podmiany na prawie każdy typ lampy z cokołem octal;
stabilizacja wszystkich napięć;
4 wejścia stereofoniczne;
odłączany korektor bas/sopran od -15 do +15 dB co 3 dB;
moc wyjściowa około 5,3 W;
wyświetlacz na lampach nixie;
regulacja natężenia dźwięku pilotem i z płyty czołowej;
zegar;
32 kilo wagi 8) ;
estetyczna obudowa;

Zaniedługo dorzucę więcej szczegółów.

Pozdrawiam
Adam Owczarek

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pt, 24 czerwca 2011, 07:25
autor: gsmok
Super :shock:
Zapraszam do zamieszczenia bardziej szczegółowego opisu w dziale DIY na Fonarze. W razie czego z chęcią pomogę w dodaniu materiału.

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pt, 24 czerwca 2011, 09:17
autor: fugasi
Czy ta praca dyplomowa ma coś wspólnego z salonem audio Hi-Fi Atelier w Katowicach?

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pt, 24 czerwca 2011, 12:14
autor: MariuszElektronik
Witam! Jak wykonałeś napisy?

Pozdrawiam!

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pt, 24 czerwca 2011, 12:16
autor: TooL46_2
Wyglada, jak malowanie proszkowe i sitodruk.

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pt, 24 czerwca 2011, 16:59
autor: witko
Witam,
może Kolega napisać coś więcej ?
Schematy, może jakaś "sesja rozbierana" ?
pozdr, wk

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: sob, 25 czerwca 2011, 01:52
autor: jerziszek
fugasi pisze:Czy ta praca dyplomowa ma coś wspólnego z salonem audio Hi-Fi Atelier w Katowicach?
Nie ma. W styczniu albo w lutym 2011 bedąc w Katowicach odwiedziłem przypadkowo salon RCM, rozmawiałem chwilę czasu z panem Rogerem (miły i konkretny człowiek,muszę się do Niego wybrać najbliższej przyszłości), zbieżność nazw ("hi-fi atelier", oznaczająca kuźnia wysokiej wierności) jest przypadkowa; do mojego wzmacniacza nazwa modelu i inne napisy powstały na ubiegłorocznych igrach studenckich podczas "rozmów" ze znajomymi.
Nazwa "DekWeL" jest autorską nazwą.
MariuszElektronik pisze:Witam! Jak wykonałeś napisy?
Pozdrawiam!
TooL46_2 pisze:Wygląda, jak malowanie proszkowe i sitodruk.
Napisy zostały wykonane metodą sitodruku w zaprzyjaźnionej firmie po kosztach materiałowych (produkuje pcb, klawiatury foliowe i usługi sitodruk, chyba najtańsza firma robiąca pcb na Śląsku, dane na prv).

Malowanie proszkowe poszło na obudowę oprócz boków i dodanej płyty czołowej.
Boki są wykonane z drewna dębowego malowanego na czarny/ciemny kolor.
Płyta czołowa jest z aluminium 10mm (nie mogła zostać pomalowana proszkowo, gdyż dostała "nadmiarowe otwory na wylot przez Pana który miał zrobić miejsce dla śrub", w piecu szpachla "popłynęła by". Ostatecznie jest pomalowana sprajem do aluminium, kolor czarny-półmat.
gsmok pisze:Super :shock:
Zapraszam do zamieszczenia bardziej szczegółowego opisu w dziale DIY na Fonarze. W razie czego z chęcią pomogę w dodaniu materiału.
Będę się z Tobą kontaktował GSMOK w tej kwestii, liczę na pomoc :D

Tworząc wzmacniacz starałem się ukryć wszelkie widoczne śruby, nie udało mi się to zrobić z powodu braku $$, z tyłu są widoczne śruby :? Lampy Nixie celowo dałem wyżej, gdyż wzmacniacz będzie stał dość wysoko.
Transformatory głośnikowe sam nawijałem, 7 sekcji, wyprowadzenia na zespoły głośnikowe 4 i 8 om, kształtka EI102 krzemowa, odczep UL na 40%. Transformator zasilający dostałem, wyciągnięty z jakiegoś urządzenia, łączna waga traf to ponad 24 kg;
Dwa zasilacze żarzenia mogą dać łącznie 8 A prądu stałego (projekt własny) dla T otoczenia=50stopni C.
Zasilacze anodowe (zaś dwa, zbudowane na podstawie filtru aktywnego autorstwa Traxmana (chyba nikogo nie pominąłem) dają jakieś 270 V), mogą dać łącznie 0,4 A dla T otoczenia=50stopni C.
Każdy zasilacz ma powolne narastanie napięcia wyjściowego, anodowe jet załączane po około 160 sekundach (projekt Traxmana z książki);
Napięcie sieci zasilającej może się zawierać w przedziale od 190 V do 250 V.
Zasilacz do lamp Nixie budową zbliżony jest do zasilaczy anodowych, daje około 220 V.

Lampy mocy mają polaryzację automatyczną, można dać każdy typ lampy oprócz lamp "z cyckiem". Warunkowo można dać lampy 6550, kt88 i kt90 (nie można dać głosu na "full").
Jest globalna pętla sprzężenia zwrotnego bez kompensacji częstotliwościowej zmniejszająca wzmocnienie z 28 do 18,5 raza stopnia wstępnego. Pasmo przy -3dB jest od 20Hz do około 38kHz przy pełnej mocy w trybie pentodowym dla lampy 6P3S.
Przy mniejszych mocach szczyt jest w okolicach około 35 kHz, przy spadku 3db pasmo jest od 25Hz do 38kHz w trybie pentodowym (dorzucę wykres).
W trybie triodowym pasmo było od około 7Hz do 20 kilku kHz.

Regulacja natężenia dźwięku jet zrealizowana przez łańcuch tłumików decybelowych (projekt własny, zbudowany w styczniu 2011) zbudowanych na przekaźnikach kontaktronowych 7x (chyba te) i w zdecydowanej większości rezystorach precyzyjnych INCO RM68 o tolerancji 0,05% sterowanych przez Atmega32. Błąd regulacji układu natężenia dźwięku nie przekracza 0,05 dB. Układ zapewnia 64 poziomy regulacji natężenia dźwięku, w skrócie daje tłumienie od 0 dB do 94,5 db z krokiem co 1,5 dB. Oczekiwana trwałość to ponad 30 tys. obrotów od min. do max. i z powrotem, wtedy mają padnąć kontaktrony od bloku tłumika 1,5 dB.
Do budowy selektorów wykorzystałem przekaźniki kontaktronowe.

Korektor barwy dźwięku jest zbudowany w układzie Jamesa Baxandala, dałem rezystory niskoszumowe, precyzyjne Tesla 0,5% + kondensatory chyba styroflex Miflex 0,5%, regulacja od -15 do + 15 dB co 3 dB dla 20Hz i 20kHz.

Musze wracać do nauki na obronę...

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: ndz, 17 lipca 2011, 14:18
autor: jerziszek
Witam,
Już po obronie i po balowaniu :D

Zdjęcia wzmacniacza
Górna część wzmacniacza:
transformatory, zasilacze i góra wzmacniacza
transformatory, zasilacze i góra wzmacniacza
Dolna część wzmacniacza, niekompletna:
bałagan wnętrza wzmacniacza bez tłumików i wyświetlacza
bałagan wnętrza wzmacniacza bez tłumików i wyświetlacza
Już kompletna, kable niepospinane:
komplet
komplet
Regulacja głośności:
tłumik decybelowy
tłumik decybelowy
Szkielet nośny wzmacniacza:
szkielet obudowy wzmacniacza
szkielet obudowy wzmacniacza
Mocowanie boków drewnianych do szkieletu:
mocowanie boków drewnianych do szkieletu
mocowanie boków drewnianych do szkieletu
Częśc sterująca:
część sterująca
część sterująca
Wyświetlacz na "próbach":
wyświetlacz na próbach
wyświetlacz na próbach
Wyświetlanie pozycji głosu, maksimum głosu to 0063, minimum głosu to 0000:
wyświetlanie pozycji głosu
wyświetlanie pozycji głosu
Wyświetlanie czasu minuty-sekundy podczas prób, obecnie jest godziny-minuty:
wyświetlanie minut i sekund na "próbach"
wyświetlanie minut i sekund na "próbach"
cdn.

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pn, 18 lipca 2011, 01:15
autor: jerziszek
tył wzmacniacza:
tył wzmacniacza bez napisów
tył wzmacniacza bez napisów
pasmo przenoszenia:
pasmo
pasmo
thd:
thd
thd
zasilanie:
schemat zasilacza
schemat zasilacza
zasilacz zarzenia:
zasilacz zarzenia
zasilacz zarzenia
prostownik zarzenia:
prostownik zarzenia
prostownik zarzenia
stabilizator zarzenia:
stabilizator zarzenia
stabilizator zarzenia
zasilacz anodowy:
zasilacz anodowy
zasilacz anodowy
prostownik anodowy:
prostownik anodowy
prostownik anodowy
stabilizator nixie:
stabilizator nixie
stabilizator nixie
cdn.

Pozdrawiam
Adam Owczarek

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pn, 18 lipca 2011, 19:11
autor: Grzegorz Markowski
Jaki był powód nie pomalowania płytek drukowanych, kalafonią rozpuszczoną w spirytusie?

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: pn, 18 lipca 2011, 22:48
autor: jerziszek
Grzegorz Markowski pisze:Jaki był powód nie pomalowania płytek drukowanych, kalafonią rozpuszczoną w spirytusie?
Głównie to koszty, spirytus chyba musi być czysty a to już sporo kosztuje, ciężko udowodnić uczelni że potrzebuję spirytus do pracy dyplomowej 8) kalafonia chyba też musi być czysta bez dodatków.

Gdyby było by więcej pieniędzy to pcb byłoby robione przez firmę z soldermaską, ale wtedy koszty pcb mogłyby przekroczyć przyznany limit przez uczelnię.

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: śr, 20 lipca 2011, 11:22
autor: marekb
A ja maluję płytki kalafonią rozpuszczoną w izopropanolu. Kiedyś używałem do rozpuszczania kalafonii nitro ale podczas lutowania śmierdziało :( .

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: śr, 20 lipca 2011, 11:31
autor: megabit
Do lutowania, zabezpieczania płytek polecam:
http://www.tme.eu/html/PL/flux-sk-10-ak ... pelny.html
I nie klei się po wyschnięciu 8)

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: śr, 20 lipca 2011, 12:34
autor: OTLamp
jerziszek pisze: ... bez kompensacji częstotliwościowej
A to dlaczego?

Re: 6P3S+E180CC+E88CC+IN14

: śr, 20 lipca 2011, 13:39
autor: zjawisko
jerziszek pisze:Głównie to koszty, spirytus chyba musi być czysty a to już sporo kosztuje, ciężko udowodnić uczelni że potrzebuję spirytus do pracy dyplomowej 8)
To nie szpital czy inna apteka, żeby używać specyfików z napisem cz.d.a. :mrgreen: Do malowania płytek używa się najzwyklejszego denaturatu.