Strona 1 z 1

Nietypowa pomoc - wswietlacze pikselowe....

: czw, 31 marca 2011, 19:35
autor: _idu
Witam.

Mam taki nietypowy problem..... Może ktoś z was dłubał przy czymś takim.

Mała spółka komunikacyjna poprosiła mnie o pomoc w uruchomieniu tablic kierunkowych z zakupionych używanych tramwajach M6S z Bochum-Gelsekirchen (BOGESTRA).

Poprzedni właściciel zdemontował sterowniki systemu informacji pasażerskiej. zostały natomiast tablice. Są ich dwa rodzaje:

1. Tablice na czołach wagonów (dwukierunkowe), i jego bokach.
2. Tablice wewnątrz wagonu.

Tablice 1. Elektromechaniczne. Nie mają obudów wmontowano jest oryginalne kasety na zwykłe przesuwne taśmy z napisami. Wyświetlacz to dwie płytki - pierwsza ma elementy wyświetlacza, a druga to kontroler. Płytka kontrolera ma oznaczenie producenta BROSE 9323. Rok produkcji 1996. Procesor Intel 8085. Pamięć FLASH i pamięć EPROM z naklejką poprzedniego właściciela / przewoźnika.
Ten panel ma dwa porty komunikacyjne. Obydwa były wykorzystane - to gniazda Canon DB9. Pierwszy to wygląda na port szeregowy z dwoma jednokierunkowymi liniami danych z optoizolacją (RS485???). Drugi wygląda na równoległy port 8-bitowy. 8 jednakowych zestawów biernych elementów w pobliżu gniazda z 8 ścieżkami prowadzącymi do gniazda.

Tablice 2: Wyświetlacze matrycowe diodowe. Producent Brose. Rok produkcji 1996. Wyjąłem tylko płytkę kontrolera. Nadruk: BROSE 9319. Procesor Intel 8085, pamięć FLASH i pamięć EPROM z naklejką od poprzedniego właściciela.
Jest jeden port - nie wiem jaki -za dużo rozkręcania. Wciśnięty w metalową obudowę jaką można spotkać w sprowadzanych używanych autobusach miejskich z Niemiec.


Czego oczekuję.....
Czy da się je uruchomić? Nowy przewoźnik obsługuje jedną linię tramwajową w 2 wariantach trasy: A -> B i B -> A oraz A -> C i C -> A. Zjazdy do zajezdni A -> C i B -> C.
Dopuszczalne są stałe napisy z podaniem numeru i dwóch krańcówek (przystanków końcowych).
Co do wewnętrznego wyświetlacza nie ma potrzeby wymieniania przystanków (długa lista - linia ma ponad 30km). Wystarczy numer linii i kierunek - lub obydwie krańcówki.

Inna opcja to próba podłączenie jakiegoś stosowanego w Polsce sterownika informacji pasażerskiej..

Wagon ma instalację nagłośnieniową.

Wersja full - to sterownik, wyświetlanie następnego przystanku ew komunikaty głosowe. Wersja minimum statyczne napisy wybierane przez motorniczego na przystankach końcowych.


Wyposażenie wagonów posiada impulsatory zliczające obroty kół na osiach we wszystkich wózkach (pomiar prędkości i wykrywanie poślizgu).

Z góry dziękuję.

Re: Nietypowa pomoc - wswietlacze pikselowe....

: czw, 31 marca 2011, 21:00
autor: Tomasz Gumny
STUDI pisze: Drugi wygląda na równoległy port 8-bitowy. 8 jednakowych zestawów biernych elementów w pobliżu gniazda z 8 ścieżkami prowadzącymi do gniazda.
To może być wejście do wybierania jednego z 8 napisów, bo raczej 256 napisów nie zmieści się na taśmie?
Najlepiej spróbować skontaktować się z producentem.
Można spróbować podejrzeć program, chociażby fragmenty odpowiedzialne za komunikację.
Ostatecznie wykorzystać tylko mechanikę a sterowniki zrobić od zera.

Re: Nietypowa pomoc - wswietlacze pikselowe....

: pt, 1 kwietnia 2011, 10:16
autor: _idu
Dzięki za odzew.

Producent nie istnieje. Przejęty przez później przejętą firmę ... Obecna forma Brose to zupełnie inna firma nie mająca nic wspólnego z producentem wyświetlaczy.
Znalazłem odpowiedni już kontakt z osobą mająca mody firmware'ów tych wyświetlaczy.
Te maja jeszcze port RS-232 a nie RS-485.
Wyświetlacze kierunkowe wymagają sterownika w standardzie IBIS a te wewnętrzne przystankowe w standardzie IBIS 2.

Pozostaje mi tylko obudzić znajomego z leciwym acz wtedy zaawansowanym programatorem EPROM'ów i starych FLASH'y. Potem wgranie modów do kontrolerów zakup sterowników, ;podłączenie, odpalenie i zaprogramowanie trasy.