Dziękuję wszystkim Kolegom za wypowiedzi i życzenia.
Panie Januszu, na razie załatwiam bardziej podstawowe sprawy przy tokarce, o czym zaraz napiszę. Również wszystkiego dobrego na Nowy Rok, oby był lepszy od poprzedniego!
Ściernice mam inne (symbole), ale o podobnych zastosowaniach. Czyli może być. Chętnie bym sobie zainstalował ściernicę diamentową, taką do dogładzania noży, ale nie mam gdzie, a przecież nie będę za każdym razem wymieniał tarczy
Jak to zwykle bywa, wystarczy zacząć a dalej to już samo idzie. Zdemontowałem hamulec, żeby odnaleźć i wyeliminować przyczynę stukania. Gdy go wyjąłem, zauważyłem, że koła pasowe mają wypolerowane dna rowków klinowych (nie wszystkie). Znaczy pasek wyrobił sobie miejsce i opiera się na dnie rowka, a nie na ściankach jak powinien. Koło na wrzecionie - to samo. Zdjąłem je więc i powiozłem do tokarza (który na razie jeszcze ani razu nie zawiódł pokładanych w nim nadziei, więc mogę go z czystym sumieniem polecić: Białystok, ul. Balladyny /przy Wysockiego, skręca się w Łącznikową i zaraz w lewo/, zakład w takiej budzie-garażu, nie wiem jak to nazwać, na wejściu jest kartka; ostrzegam - gaduła!).
Z rozmowy (wspomniałem, że gaduła?) wyszło, że można dokupić na metry gotowe śruby trapezowe, nie toczone tylko walcowane na zimno, ponoć bardzo dobre. Wróciłem więc do domu i zdemontowałem śrubę pociągową oraz skrzynkę suportową, a następnie wydobyłem z niej nakrętkę dzieloną. Zmierzyłem średnicę i skok gwintu i gdy podałem je w hurtowni, okazało się, że takich śrub nie ma. Czy można zamówić i sprowadzić? Nie, takich śrub nie ma. Okazuje się, że standardem jest Tr20x4, a w Poznaniu mieli fantazję zastosować Tr20x3, która jest nietypowa i nigdzie nie występuje.
Gdyby ktoś kto to czyta przypadkiem miał taką śrubę, to informuję, że potrzeba mi 70 centymetrów bieżących.
Stanęło na tym, że zatoczy końce śruby pociągowej tak, żeby można ją było założyć odwrotnie (bardziej wyrobioną częścią w stronę konika) i wykona nową nakrętkę pociągową. Ze starej zostało już raczej niewiele - trzeba by mieć sporo fantazji, by to, co przedstawia widok tej nakrętki nazwać gwintem trapezowym
Kupiłem w hurtowni materiał - brąz w gatunku BA1032. Niestety (a może i dobrze?) mieli tylko fi 80 mm, a z mniejszych to nic, co by pasowało. Okazuje się natomiast, że z fi 80 uda się wykonać dwa komplety nakrętki dzielonej, więc jedna będzie na zapas albo do odsprzedaży. Sądząc po cenach, jakie osiągały śruby i nakrętki do TSB-20 nie będzie nieuzasadnionym żywić nadzieję, że zwróci mi się koszt wykonania mojej nakrętki
Pozdrawiam!
Jakub