Ampeg V4
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Ampeg V4
Witam! Jeden z naszych kolegów zapodał linka z bardzo ciekawym schematem ,,Ampeg V4” http://www.ampegv4.com/schematics.php Końcówka jak końcówka, zazwyczaj wszystko na jedno kopyto, ale sam przedwzmacniacz jest chyba godzien uwagi. Chciałem zapytać, czy ktoś może już zrobił, lub próbował zrobić sam przedwzmacniacz, wzorując się na tym schemacie?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: pt, 22 czerwca 2007, 18:15
- Lokalizacja: Poligon Migowo
- Kontakt:
Re: Ampeg V4
Trochę czuję się wezwany do odpowiedzi 
Mam akurat na warsztacie oryginał. Jest dosyć kłopotliwy, bo lampy są niestandardowe, ale na szczęście dostępne na ebay. Moim głównym zadaniem było przerobienie końcówki z 7027 na 6L6 i naprawa preampa. Co do preampa: reverb jest fajny, gra gęsto, fajna jest też regulacja środka ze zmianą częstotliwości filtru- dobrze nadaje się do kreowania brzmienia przesteru. Sam przester raczej nie jest szatański, ale bardziej crunchowy, w połączeniu z reverbem dobry do ska, reggae. Po dopaleniu gra bardzo fajnie (ja dopalałem boosterem lampowym, a więc tylko wzmacniałem sygnał aby przesterować pierwszy stopień). Co mi trochę przeszkadza, to układ non-master volume, do którego nie jestem przyzwyczajony. Jest jeszcze jeden myk: korektor nie ma podanych wartości oporników i kondensatorów, a w układzie jest to w jednej kostce zalanej jakąś ceramiką (taki niby układ scalony), więc trudno wyczuć bez pomiarów co tam może być dokładnie, zatem musiałbyś przejrzeć inne schematy Ampega.

Mam akurat na warsztacie oryginał. Jest dosyć kłopotliwy, bo lampy są niestandardowe, ale na szczęście dostępne na ebay. Moim głównym zadaniem było przerobienie końcówki z 7027 na 6L6 i naprawa preampa. Co do preampa: reverb jest fajny, gra gęsto, fajna jest też regulacja środka ze zmianą częstotliwości filtru- dobrze nadaje się do kreowania brzmienia przesteru. Sam przester raczej nie jest szatański, ale bardziej crunchowy, w połączeniu z reverbem dobry do ska, reggae. Po dopaleniu gra bardzo fajnie (ja dopalałem boosterem lampowym, a więc tylko wzmacniałem sygnał aby przesterować pierwszy stopień). Co mi trochę przeszkadza, to układ non-master volume, do którego nie jestem przyzwyczajony. Jest jeszcze jeden myk: korektor nie ma podanych wartości oporników i kondensatorów, a w układzie jest to w jednej kostce zalanej jakąś ceramiką (taki niby układ scalony), więc trudno wyczuć bez pomiarów co tam może być dokładnie, zatem musiałbyś przejrzeć inne schematy Ampega.
Pozdrawiam
Wojtek
Wojtek
Re: Ampeg V4
Po szperałem trochę po forach gitarowych, muzycy dość pozytywnie się wypowiadają o tym modelu. Po schemacie też widać że powinno to gadać bardzo przyzwoicie, na pewno o wiele lepiej jak słynny JMC800. Dobrze było by sprawdzić, przy jakim sygnale zaczyna przesterowywać ten fuz, to jest bardzo cenna wskazówka, chcąc skopiować takie coś. Ogólnie schemat wygląda bardzo zdrowo, najpierw przesterowanie, na dość niskim poziomie, co automatycznie zmniejsza poziom szumów, a potem zawężanie pasma przez trzy filtry, o dużej skuteczności, co pozwala wyciąć część harmonicznych i zbędnych szumów, uzyskując tym samym ciekawe brzmienie dla ucha. Gdyby konstruktor równolegle z tym sygnałem puścił czysty sygnał, o takiej samej amplitudzie, wycinając tylko te częstotliwości, które uprzednio podbił przez te filtry, to teoretycznie ten przester powinien być jeszcze lepszy. Jeżeli możesz to sprawdź dobroć tych filtrów, , jak szeroko chodzą i jakie dokładnie częstotliwości podbijają. Według schematu to powinno to być na 300Hz, 1kHz i 3kHz.
W tym modelu jest to zrobione na jednym stopniu, on ciężko wpada w rezonans i jest mało stabilny, w modelu V-4B zrobili to na trzech stopniach, jest to o wiele stabilniejsze i startuje od razu.
Trochę mnie dziwi że trzeba to dopalać, teoretycznie powinno być to dobre, chyba że te filtry mają mała dobroć, lub nie stoją w częstotliwościach. Trochę mnie dziwi skąd takie duże wytłumienie sygnału na barwie tonu, podawane na nią jest 6,8V, a na wyjściu jest 0,6V teoretycznie przy tej barwie to powinno być gdzieś 50%. dobrze było by to sprawdzić, bo może na tym nie wyraźnym schemacie tak cienko widać. Tym brakiem wartości na barwie tonu, to bym się nie przejmował, ściągnął bym charakterystykę stu herców i dziesięciu kiloherców w stosunku do jednego kiloherca i to powinno wystarczyć, bo nie ważne na czym to zrobili, tylko jakie są zachowane te proporcje.
W tym modelu jest to zrobione na jednym stopniu, on ciężko wpada w rezonans i jest mało stabilny, w modelu V-4B zrobili to na trzech stopniach, jest to o wiele stabilniejsze i startuje od razu.
Trochę mnie dziwi że trzeba to dopalać, teoretycznie powinno być to dobre, chyba że te filtry mają mała dobroć, lub nie stoją w częstotliwościach. Trochę mnie dziwi skąd takie duże wytłumienie sygnału na barwie tonu, podawane na nią jest 6,8V, a na wyjściu jest 0,6V teoretycznie przy tej barwie to powinno być gdzieś 50%. dobrze było by to sprawdzić, bo może na tym nie wyraźnym schemacie tak cienko widać. Tym brakiem wartości na barwie tonu, to bym się nie przejmował, ściągnął bym charakterystykę stu herców i dziesięciu kiloherców w stosunku do jednego kiloherca i to powinno wystarczyć, bo nie ważne na czym to zrobili, tylko jakie są zachowane te proporcje.
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: pt, 22 czerwca 2007, 18:15
- Lokalizacja: Poligon Migowo
- Kontakt:
Re: Ampeg V4
To by trzeba było mieć generator przestrajany, którego jeszcze nie posiadam, więc mam możliwość użycia jedynie sygnałów testowych puszczanych z odtwarzacza. Z tym dopalaniem, to zależy jaki przester się lubi i jakie się ma przyzwyczajenia. Możliwe, że odniosłem wrażenie, że nie jest głęboki, bo nie ma master-volume, przez co nie wysterowywałem go w pełni z powodu hałasu. Ten filtr pasmowy bardzo fajnie działa z przesterem gdy się go ustawi na 0,3k i podbije. Dzięki temu wycina dudniący dół a wprowadza przester na niskich-średnich, który brzmi bardzo dobrze.
Co do tłumienia- nie wiadomo jak rezystory i kondensatory w korektorze dzielą napięcie trafiające na korektor. Rezystory powinno mi się udać zmierzyć, kondensatorów nie mam możliwości. Jak będę w połowie lutego u rodziców, to pomierzę sygnały na korektorze i spróbuję te elementy dyskretne. Dobroć filtra można pomierzyć przez szerokość pasma 3dB, prawda?
Co do tłumienia- nie wiadomo jak rezystory i kondensatory w korektorze dzielą napięcie trafiające na korektor. Rezystory powinno mi się udać zmierzyć, kondensatorów nie mam możliwości. Jak będę w połowie lutego u rodziców, to pomierzę sygnały na korektorze i spróbuję te elementy dyskretne. Dobroć filtra można pomierzyć przez szerokość pasma 3dB, prawda?
Pozdrawiam
Wojtek
Wojtek
Re: Ampeg V4
Ani nie zdajesz sobie sprawy co tracisz. Sam oscyloskop do takiej zabawy jest bez użyteczny, dopiero w połączeniu z generatorem płynnie przestrajanym, staje się nie ocenionym oprzyrządowaniem, jak raz spróbujesz, to już jesteś nasz i bez tego ani rusz! To prawda, że sam uniwersalny miernik, wystarcza do samej naprawy, ale tylko do usunięcia usterki i to nie wszystkich, a nie do konstruowania, tworzenia jakiś nowych ciekawych układów.mroovka pisze:To by trzeba było mieć generator przestrajany, którego jeszcze nie posiadam, więc mam możliwość użycia jedynie sygnałów testowych puszczanych z odtwarzacza.
Za wszelką cenę kup jakiś generator, zaglądaj często tutaj: http://allegro.pl/search.php?string=Gen ... &country=1 można czasem trafić dobre oprzyrządowanie za nie wielkie pieniądze.
Ten G430 http://allegro.pl/item532149181_generator_g_430.html jest bardzo zgrabny i wystarczający, ale już czterech o niego walczy i chyba tanio nie pójdzie. Lepszy jest ten PO-23 http://allegro.pl/item532155464_generator_po_23.html ma dodatkowo odczyt napięcia, a to jest dość ważne, bo nie musisz podłączać dodatkowego miernika do odczytu, tylko że gość nie gwarantuje sprawności.
Ani sobie sprawy nie zdajesz jaka to jest cenna informacja dla konstruktora! Właśnie przymierzałem się zadać Ci to pytanie, który z nich dla przesteru jest najodpowiedniejszy, teraz już wiem. Te 3kHz jest bardzo dobre ale dla czystego kanału, a zwłaszcza dla solówek. 1KHz też powinien na przesterze dobrze wypaść, ale przy założeniu że ten filtr idzie ostro. Chcę żebyś jeszcze sprawdził jak działają te filtry na odsłuch, ale przy płaskiej charakterystyce ustawienia barwy tonu. Ustawienie barwy tonu na środku, powinno dać równą płaską charakterystykę, zakładając że barwa tonu jest sprawna. Bardzo mi zależy żebyś się do tego przyłożył, ustaw na środek i wypróbuj tak na spokojnie te trzy filtry po kolei. Po wybraniu twoim zdaniem tego najlepszego, sprawdź go potem przy rożnych ustawieniach barwy tonu. Chodzi o to czy bez tej barwy będzie gadał lepiej, czy z nią. I napisz przy jakich średnicach głośników zostały przeprowadzone próby i czy z kolumna była otwartą czy zamknietą.mroovka pisze: Ten filtr pasmowy bardzo fajnie działa z przesterem gdy się go ustawi na 0,3k i podbije. Dzięki temu wycina dudniący dół a wprowadza przester na niskich-średnich, który brzmi bardzo dobrze.
No zgadza się, ale do tego nie zbędny jest generator, bez niego ani rusz.mroovka pisze: Dobroć filtra można pomierzyć przez szerokość pasma 3dB, prawda?
Szykujesz się do podmiany lamp, na EL34, ale nie wiadomo czy podmiana lamp nie spowoduje pod wzbudzania. Bowiem obecnie końcówka idzie bez lokalnego sprzężenia zwrotnego, a napięcie anodowe to 545V. A jak zacznie się wzbudzać, to będziesz musiał dodać sprzężenie zwrotne, a to na 100% pogorszy samą jakość odsłuchu i znacznie spadnie czułość wejściowa końcówki, co będzie się wiązało z podniesieniem wzmocnienia napięciowego przedwzmacniacza. W prawdzie do tego celu można by wykorzystać wtórnik katodowy, dokładając rezystor w anodę i brać z anody sygnał już jako wzmocniony, ale co zrobić z pętla efektów, na wejściu końcówki spadnie czułość, a na wyjściu przedwzmacniacza sygnał się mocno zwiększy i co w tedy z zewnętrznymi efektami? Sprawa tylko z pozoru wygląda prosto, a w rzeczywistości może się urodzić poważny problem, pociągający za sobą poważną przeróbkę całego układu, więc lepiej przemysł sprawę czy gra jest warta świeczki?
- jethrotull
- 3125...6249 postów
- Posty: 4013
- Rejestracja: sob, 3 czerwca 2006, 21:51
- Lokalizacja: Poznań
Re: Ampeg V4
Możesz zdradzić w jaki sposób na podstawie tego schematu wydedukowałeś że będzie to brzmiało lepiej od JCM800 oraz co rozumiesz przez "lepiej"?Staszek2 pisze:Po schemacie też widać że powinno to gadać bardzo przyzwoicie, na pewno o wiele lepiej jak słynny JMC800.
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: pt, 22 czerwca 2007, 18:15
- Lokalizacja: Poligon Migowo
- Kontakt:
Re: Ampeg V4
Elektrycznie 6L6 i EL34 to różne lampy, za to 6L6 i 7027 (prawie) te same. Modyfikacja polegała na dorobieniu rezystorów w S2 celem zwiększenia trwałości / zabezpieczenia baniek.mroovka pisze:(...) Moim głównym zadaniem było przerobienie końcówki z 7027 na 6L6 i naprawa preampa. (...)
Przy odsłuchu muzyki i ustawieniach na 12h, przełączanie tego parametryka nie zmienia dźwięku, co sugeruje płaską charkaterystykę dla takiego ustawienia.
Ps. Co do generatora, to wiem akurat, bo na laborkach mamy fajne sprzęty. Najlepszy był hameg z przemiataniem i własnym sygnałem piłokształtnym proporcjonalnym do częstotliwości. W trybie XY dawało gotową charakterystykę.
Ostatnio miałem laborkę na temat generatorów i się zastanawiam, czy sobie samemu czegoś nie zrobić na wzm. operacyjnych.
Pozdrawiam
Wojtek
Wojtek
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: pt, 22 czerwca 2007, 18:15
- Lokalizacja: Poligon Migowo
- Kontakt:
Re: Ampeg V4
To ja może jszcze raz przytoczę link do schematu i zadam pytanie:
http://www.ampegv4.com/schematics.php
Otóż mam zaczęty head do basu wg. Ampega i brakuje mi cewki regulatora środka. Jak przeglądam sklepy internetowe, to nie spotykam się z takimi indukcyjnościami (tego rzędu: 800, 300 i 100mH).
I tu moje pytanie: jak zrobić takie cewki: czy na rdzeniu kubkowym Al, czy na jakimś małym toroidzie, powietrznie, czy jeszcze inaczej. Wcześniej doświadczenia z nawijaniem cewek nie miałem żadnego, więc za bardzo nie wiem jak ugryźć temat.
Pozdrawiam
Ps. Czy układ żyratora na wzm. operacyjnym nadałby się do takiego zastosowania zamiast cewki?
http://www.ampegv4.com/schematics.php
Otóż mam zaczęty head do basu wg. Ampega i brakuje mi cewki regulatora środka. Jak przeglądam sklepy internetowe, to nie spotykam się z takimi indukcyjnościami (tego rzędu: 800, 300 i 100mH).
I tu moje pytanie: jak zrobić takie cewki: czy na rdzeniu kubkowym Al, czy na jakimś małym toroidzie, powietrznie, czy jeszcze inaczej. Wcześniej doświadczenia z nawijaniem cewek nie miałem żadnego, więc za bardzo nie wiem jak ugryźć temat.
Pozdrawiam
Ps. Czy układ żyratora na wzm. operacyjnym nadałby się do takiego zastosowania zamiast cewki?
Pozdrawiam
Wojtek
Wojtek